1. خانه
  2. >
  3. بلاگ
  4. >
  5. بازاریابی شبکه ای
  6. >
  7. داستان واقعی سرهنگ ساندرز...

داستان واقعی سرهنگ ساندرز و تاریخچه KFC

5/5 - (1 امتیاز)

داستان جالب (سرهنگ ساندرز)!

سرهنگ ساندرز یک روز در منزل نشسته بود که در این میان نوه اش آمد و گفت : بابابزرگ این ماه برایم یک دوچرخه میخری ؟
او نوه اش را خیلی دوست می داشت ، گفت : حتماً عزیزم ،
حساب کرد ماهی ۵۰۰ دلار حقوق بازنشستگی میگیرد و حتی در مخارج خانه هم می ماند .
شروع کرد به خواندن کتاب های موفقیت . در یکی از بندهای یک کتاب نوشته بود: قابلیت هایتان را روی کاغذ بنویسید .
او شروع کرد به نوشتن ، تا اینکه ،
دوباره نوه اش آمد و گفت : بابا بزرگ داری چه کار می کنی ؟
پدربزرگ گفت : دارم کارهایی که بلدم را مینویسم .
پسرک گفت : بابا بزرگ بنویس مرغ های خوشمزه هم درست می کنی .
درست بود ؛ پیرمرد پودرهایی را درست می کرد که وقتی به مرغ ها میزد مزه مرغ ها شگفت انگیز می شد .
او راهش را پیدا کرد . پودر مرغ را برای فروش نزد اولین رستوران برد اما صاحب آنجا قبول نکرد ،
دومین رستوران نه ، سومین رستوران نه ، او به ۶۲۳ رستوران مراجعه کرد و ششصدوبیست و چهارمین رستوران ،
حاضر شد از پودر مرغ سرهنگ ساندرس استفاده کند .

توضیح درباره یک داستان ساختگی اشتباه:

در سایت‌های فارسی به اشتباه داستان تاسیس رستوران‌های KFC به صورت ساختگی منتشر شده‌است که در آن مضمونی مشابه این گفته شده که کلنل ساندرز مرغ‌های سوخاری خوشمزه‌ای درست میکرده اما پول نداشته برای نوه‌اش دوچرخه بخرد و یک روز نوه‌اش می‌گوید پدربزرگ تو مرغ‌های خوشمزه‌ای درست می‌کنی و این توانایی تو است تا از آن استفاده کنی. و بعد ساندرز راهش را پیدا کرد. پودر مرغ را برای فروش نزد اولین رستوران برد اما صاحب آنجا قبول نکرد، دومین رستوران نه، سومین رستوران نه، او به ۶۲۳ رستوران مراجعه کرد و ششصدوبیست و چهارمین رستوران حاضر شد از پودر مرغ استفاده کند. در برخی روایات تا بیش از ۱۰۰۰ رستوران هم عنوان شده است!

سرهنگ ساندرز معروف در ۱۸۹۰ در ایالت ایندیانا متولد شد و مشاغل مختلفی را از جمله فروشندگی، کارمندی بیمه، کار در مزرعه و پمپ بنزین انجام داد. در ۴۰ سالگی یعنی ۱۹۳۰ کارش را با یک رستوران کوچک بین راهی در اتاقکی در یک پمپ بنزین شروع کرد و از ابتدا خودش سر آشپز و صاحب امتیاز بود. او به زودی معروف شد و در سال ۱۹۳۶ فرماندار ایالت به او لقب افتخاری کلنل داد (به همین دلیل او را به نام سرهنگ ساندرز می‌شناسید!) در ۱۹۳۷ یک متل شیک در کنار مجموعه رستورانش ساخت. در ۱۹۴۰ اولین دستور مرغ کنتاکی را خلق کرد و نه سال بعد در اوج شهرت با همسرش کلودیا (Claudia Price) ازدواج کرد. سرهنگ ساندرز در سال ۱۹۸۰ میلادی در زمانی که حدود ۶۰۰۰ شعبه در سراسر جهان داشت، بر اثر عوارض ناشی از سینه‌پهلو سرطان خون درگذشت و پرچم‌های ایالت کنتاکی ۴ روز تمام به احترام او به حالت نیمه افراشته درآمد.

 

تاریخچه KFC
شرکت KFC در سال ۱۹۵۲ توسط سرهنگ هارلند ساندرز تاسیس شد، اگر چه ایده اولیه ایجاد آن به سال ۱۹۳۰ باز می گردد. با وجود آنکه ساندرز در سال ۱۹۸۰ از دنیا رفت، اما هنوز نام او الهام بخش این کمپانی است و تصویر ساندرز در تبلیغات آن شرکت به کار می رود. هر جا عبارت سرهنگ ساندرز یا جناب سرهنگ به کار رود اشاره به شرکت KFC دارد.
شرکت سهامی KFC معروف ترین رستوران زنجیره ای جوجه مرغ در دنیاست. KFC که به نام مرغ سوخاری کنتاکی معروف است، یک رستوران زنجیره ای فست فود و غذاهای آماده و فوری است. گرچه عرضه مرغ سوخاری از اولین تولیدات KFC است، اما مرغ بریان شده(کباب شده)، مرغ برشته شده، غذاهای تهیه شده از گوشت گاو، غذاهای محلی و انواع چاشنی و دسر نیز به فروش می رساند. KFC از سال ۱۹۹۷ تحت مالکیت گروه تجاری(برند) «یام» قرار گرفت. شرکت یام بزرگترین شرکت رستورانداری جهان است که مالک شرکت های کی اف سی، ای اند دبلیو، تاکوبل، لانگ جان سیلور و پیتزا هات است. شرکت یام در مجموع ۳۶ هزار شعبه رستوران در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا دارد. این شرکت در سال ۲۰۰۸ میلادی در فهرست ۵۰۰ شرکت با بیشترین دارایی در رتبه ۲۳۹ قرار گرفت. درآمد شرکت یام در این سال بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار بود.
همه روزه به طور متوسط بیش از ۱۲ میلیون نفر از ۱۵ هزار شعبه KFC در سراسر جهان( که ۵۲۰۰ شعبه آن در آمریکاست) خرید می کنند. شهرت KFC بیشتر به خاطر مرغ سوخاری(جوجه سوخاری) مخصوص خود است که در تهیه آن از ترکیب ۱۱ نوع مواد گیاهی و ادویه جات استفاده شده و فرمول آن محرمانه و سری است. این معجون بیش از ۵۰ سال پیش برای اولین بار توسط کُلُنِل(سرهنگ) ساندرز مورد استفاده قرار گرفت. مصرف کنندگان KFC در سراسر جهان از خوردن بیش از ۳۰۰ نوع غذای این رستوران زنجیره ای بهره می برند، از مرغ بریان شده در ایالت کنتاکی گرفته تا ساندویچ ماهی سالمون در ژاپن.

امروزه کارخانه پودر مرغ کنتاکی در ۱۲۴ کشور دنیا نمایندگی دارد .
اگر در آمریکا کسی بخواهد تصویر سرهنگ ساندرس و پودر مرغ کنتاکی را بالای درب رستورانش نصب کند ،
باید ۵۰ هزار دلار به این شرکت پرداخت کند .

 

در این که سرهنگ ساندرز فرد شایسته و موفقی بوده شکی نیست در ادامه بخشی از فعالیت های وی قبل از زاده شدن برند KFC را بیان میکنیم :

شکست های پیاپی در کار

هارولد ساندرز هم مانند خیلی ها در حوزه کسب و کار، شکست های متعددی را تجربه می کرد اما تفاوتش با دیگران در این بود که او هیچ وقت تسلیم نشد و با هر شکستی دستش را به زانو می گرفت و برای به دست آوردن موفقیت از جایش بلند می شد. هارولد جزو کسانی نبود که موفقیت های کوچک او را راضی کند. او همیشه به دنبال رسیدن به قله ها بود. انگار که می دانست قرار است روزی سکان یکی از بزرگترین اغذیه فروشی های دنیا را در دست بگیرد.

او در تمام سال هایی که از خانه بیرون زد تا وقتی که به عنوان مدیر KFC مشغول به کار شد، حتی یک لحظه هم تسلیم نشد. او قبل از مرگش در این باره گفته بود: «پس از آنکه از خانه بیرون زدم به عنوان کارگر در یک زمین کشاورزی نزدیک خانه قبلی مان مشغول کار شدم. این تنها کاری بود که می توانستم بدون دردسر انجامش بدهم و مهمتر از همه نیازی هم به مدرک تحصیلی نداشت.»

مخترع «کی اف سی» دو سالی مشغول به این کار بود که به دلایلی کارش را ترک کرد و به عنوان فروشنده در یک شرکت مشغول به کار شد اما کار دومش هم دوام چندانی نیاورد و این بار توسط مافوقش اخراج شد.

هرالد سندرز مدتی هم تلاش کرد خودش یک حرفه تازه راه بیندازد اما بیشتر این کارهای تازه با وجود چند موفقیت کوتاه مدت مالی، چندان موفق نبودند. یکی از این کارها تاسیس یک شرکت کوچک مسافربری در رودخانه اوهایو بود که مسافران را بین دو نقطه رودخانه جابجا می کرد.

سندرز به واسطه تاسیس همین شرکت توانست عضو اتاق بازرگانی ایالت «ایندیانا» شود و در اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی ۲۲ هزار دلار درآمد به دست بیاورد که پول کمی هم نبود اما با این وجود او این کار را هم کنار گذاشت چون نتوانست پیشرفت چندانی در آن به دست بیاورد. همانطور که گفتیم او همیشه ته دلش احساس می کرد باید مرد ثروتمندی باشد و از این که معمولی به حساب بیاید، خیلی خوشحال نبود.

 

اما براستی چرا باید به داستان پردازی  وشایعه سازی در مورد افراد موفق پرداخت ؟ نتورک مارکتینک کار کنیم نه جوگیر مارکتینگ !

3 دیدگاه در “داستان واقعی سرهنگ ساندرز و تاریخچه KFC”

  1. علی

    سلام. این داستان غلط در کتاب های موفقیت آمده است. اینطور که پیداست کتاب های موفقیت هم منبع موثقی نیستند.

  2. ابراهیم

    سلام و عرض ادب
    ابراهیم هستم از دنبال کنندگان کانال تلگرامتون
    بسیار لذت بردم از مطلب فوق العاده تون فقط اگر اشکالی نداشته باشه می تونم منبع مطلبتون رو هم بپرسم تا برای دوستانم نقل کنم؟

دیدگاه خود را بنویسید

معادله ی امنیتی *