1. خانه
  2. >
  3. بلاگ
  4. >
  5. بازاریابی شبکه ای
  6. >
  7. سوءاستفاده از روابط صمیمانه...

سوءاستفاده از روابط صمیمانه در بازاریابی شبکه ای غیر اخلاقی است!

به این مطلب امتیاز دهید

چگونه می توانیم مشتری و همکار مجموعه ای جذب کنیم؟ بهترین راهکار چیست؟

همان طور که می دانیم بازاریابان برای کسب درآمد در بازاریابی شبکه ای، نیاز به انجام دو اقدام اساسی دارند. اول فروش محصولات شرکت و یافتن مشتری برای این محصولات ، دوم تشکیل مجموعه فروش و کمک در جهت توسعه فعالیت این مجموعه است. در واقع مشتری و همکار مجموعه ای از عناصر اصلی در توسعه کسب و کار یک بازاریاب به حساب می آیند. اما سؤال اصلی که در این رابطه مطرح است در مورد چگونگی جذب مشتری و همکار مجموعه ای است؟
تا به حال حتماً با مفاهیمی همانند بازار سرد و گرم مواجه شده اید؛ مفاهیمی که اشاره به روش های یافتن مشتری از خلال روابط روزمره ما دارد.
بازار گرم به افرادی اشاره دارد که با ما ارتباط داشته و به خوبی ما را می شناسند و بازار سرد نیز اشاره به افرادی دارد که هیچ گونه آشنایی و مرواده ای با آن ها وجود نداشته است.
تقریباً تمامی افرادی که در آغاز راه بازاریابی شان قرار دارند تمایل بیشتری برای جذب مشتری در بازار گرم از خود نشان می دهند؛ چرا که اولاً این افراد هنوز فاقد مهارت های ارتباطی لازم برای مشتری یابی از بین افراد ناشناس هستند و دوم اینکه در جلسات آموزشی تأکید ویژه ای به جذب مشتری از بین دوستان، اعضای خانواده و آشنایان صورت می گیرد. این اقدام تا حدی در شروع کار طبیعی است اما زمانی که رنگ اجبار می گیرد تبدیل به معضلی جدی می شود. معضلی که توسط کارشناسان به عنوان تخریب کننده چهره صنعت از آن یاد می شود.
اولین تکنیکی که در جلسات آموزشی به بازاریابان آموزش داده می شود، تهیه لیست مشتریان و همکاران احتمالی است، در این جلسات از بازاریابان خواسته می شود اسامی کلیه اعضای خانواده، دوستان و آشنایانشان را در لیست شان وارد کرده و به ترتیب با تمامی آن ها تماس برقرار کنند و تمام سعی خود را در گرفتن پاسخ مثبت همکاری و خرید از این افراد انجام دهند.
دو نکته منفی در این رابطه قابل طرح است، اول عدم توجه به قابلیت و توانایی افراد وارد شده در لیست برای امر بازاریابی و فروش محصولات، دوم اصرار بر خرید و یا عضویت این افراد و سوء استفاده از صمیمیت موجود ما بین آن ها است. با توجه به موارد عنوان شده به نظر می رسد ضعف بزرگی در آموزش بازاریابان وجود دارد و این ضعف در بحث آموزش اخلاق مداری است.
یک بازاریاب در کنار تمامی آموزش هایی که دریافت می کند باید یاد بگیرد اخلاق مداری از ضروری ترین ملزومات کسب و کار بازاریابی شبکه ای است. احترام به حقوق افراد و دادن حق تصمیم گیری به آن ها همچنین عدم سوءاستفاده از روابط صمیمانه، دو اصل اخلاقی مهم در رابطه با موضوع طرح شده است. عدم توجه به این موارد نه تنها به روابط صمیمانه افراد صدمه وارد می کند؛ بلکه اعتبار این حرفه را نیز در اذهان مخاطبان زیر سؤال می برد.
به دو نکته پیش از معرفی کار و محصول به بازار گرم تان توجه داشته باشد. اول اینکه آیا فرد مورد نظر شما فرد مناسبی برای بازاریابی و فروش هست و توانایی های لازم برای انجام این فعالیت را دارد؟ و اینکه شما فقط می توانید کار و محصول را معرفی کنید آن هم صادقانه و بدون هیچ گونه فریب، تصمیم گیری نهایی با خود بازاریاب است و عدم پذیرش پیشنهاد شما حق افراد بوده و این موضوع نباید خللی به روابط صمیمانه شما وارد آورد.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
مصاحبه با خانم موسوی مدیرعامل شرکت شبکه بادران گستران

منبع : http://mlmbook.ir/content/490

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

معادله ی امنیتی *