1. خانه
  2. >
  3. بلاگ
  4. >
  5. بازاریابی شبکه ای
  6. >
  7. ساده ترین روش تشخیص...

ساده ترین روش تشخیص بازاریابی شبکه ای از هرمی های محصول دار

2.7/5 - (8 امتیاز)

یکی از سیستم های کلاهبرداری که تاکنون به شکل های مختلفی فعالیت کرده است دسیسه هرمی یا همان پیرامیدهای ناسالم است. این طرح، بیشتر یک نوع بازی با پول است که درآن، افراد ترغیب می شوند که پولی بپردازند و وارد شبکه شوند و افراد دیگری را هم بیاورند تا بتوانند از ورود آنها پول دربیاورند. دسیسه هرمی از نظر ظاهری بسیار شبیه بازاریابی شبکه ای (یا همان نتورک یا MLM) است چون هر دو از روش پورسانت دهی چندسطحی یا همان هرمی استفاده می کنند. اصلی ترین تفاوت شان هم این است که دسیسه هرمی، محصول ندارد اما بازاریابی شبکه ای بر اساس فروش محصول یا خدمت بنا شده است. بنابراین تشخیص بازاریابی شبکه ای از دسیسه هرمی ساده است. اما شرکت هایی هرمی هستند که برای پنهان کردن کلاهبرداری شان، به ظاهر محصول هم می فروشند. به این طرح های کلاهبرداری، هرمی های محصول دار می گویند. این شرکت ها خودشان را کاملا شبیه MLM ها کرده اند. بسیاری از سازمانها در سرتاسر دنیا مخصوصا آمریکا روش هایی را برای تشخیص این سیستم های کلاهبرداری ارائه کرده اند اما عموما باز هم افراد دچار سردرگمی می شوند. ما در اینجا یک محک ساده و سریع برای تشخیص این سیستمها از MLM ها آورده ایم.

فرض کنید شما وارد شبکه یک شرکت شده‌اید و پس از یک سال تلاش، شبکه‌ای ۱۰۰۰ نفره ساخته‌اید و مقدار زیادی پورسانت دریافت کرده‌اید.

باز فرض‌کنید به شما بگویند از امروز هیچ‌کسی از سازمان ۱۰۰۰ نفری شما نباید عضوگیری کند. یعنی به شما اجازه هرکاری بدهند بجز عضوگیری. از امروز به بعد دو حالت می‌تواند برای شبکه شما رخ دهد:

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
آیا شرکت ها به اشباع بازاریاب رسیده اند؟

الف–  چون عضوگیری در شبکه شما وجود ندارد، پورسانت شما و افراد شبکه‌تان بلافاصله قطع می‌‌شود. در ضمن شرکت هم دیگر از سازمان شما سودی نمی‌کند.

ب– با اینکه عضوگیری در شبکه شما وجود ندارد اما باز هم شما و افراد شبکه‌تان پورسانت می‌گیرید و شرکت هم از سازمان شما سود می‌کند.

اگر حالت الف برای سازمان تان رخ دهد برایتان متأسفیم. چون شما در حال فعالیت در یک طرح پیرامیدی هستید. و شاید بهتر است بگوییم شما به‌صورت پیرامیدی ( هرمی ) فعالیت می‌کنید.

اما اگر حالت ب برای سازمانتان رخ دهد به شما تبریک می‌گوییم. چون شما در حال فعالیت به‌صورت MLM یا همان بازاریابی شبکه ای ( نتورک ) هستید.

حالت الف به این دلیل رخ می‌دهد که تقریباً همه ی سود سازمان های هرمی فقط ناشی از عضوگیری اعضای جدید است. در واقع در این سازمانها عموم افراد بخاطر طرح درآمدی و بازی پول وارد می شوند و علاقه ای به مصرف و فروش محصول ندارند. درصورتیکه حالت ب به این دلیل رخ می‌دهد که سود سازمانهای MLM ناشی از فروش محصولات به مشتریهای بیرون از شبکه و همچنین اعضای داخل شبکه است.

 

ویدیوی آموزشی بسیار عالی از علی بالازاده مدرس و مشاور بازاریابی شبکه ای

نتورک مارکتینگ یکی از تجارتهایی است که به دلیل وجود حیله گران دسیسه ی هرمی سالها از آن بدگویی شده است. متاسفانه طی یکی دو سال اخیر مجددا در حال پس رفت به بیست سال گذشته در این مسیر هستیم. اگر آگاهی جامعه را بالا ببریم ، اگر مردم آگاه شوند و به هر قیمتی حاضر نباشند در این سیستمها کار کنند ، قطعا ریشه ی این دسیسه ها خشک خواهد شد. شما بعد از مشاهده این فیلم ظرف کمتر از ۵ دقیقه می توانید دسیسه های هرمی را از نتورک تشخیص دهید.
شرکت هایی مثل تلفیق هنر ، تخفیفات ، ۱۰۰۰ خدمات و کلیه ی شرکت های ۱ بار خرید در دسته هرمی قرار میگیرند.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
شرایط قرارگرفتن کالا در سبد بازاریابی شبکه ای

 

البته ناگفته نماند که بعضی از شرکتهای شبکه ای در طول فعالیت شان و بسته به لیدرهای فعال شان، مدام بین این دو حالت در نوسان اند. برای آشنایی بیشتر می توانید به مقاله «تیم شما به کدام طرف نزدیکتر است؟!» مراجعه نمایید.

پست های مرتبط

10 دیدگاه در “ساده ترین روش تشخیص بازاریابی شبکه ای از هرمی های محصول دار”

  1. حسین

    این فقققط نظر شخصیه جناب عالیه و بدون هیچ منطقی اینو میگی ، سیستم شرکت هزار خدمات سیستم ریفرال مارکتینگ نه نتوورک مارکتینگ ، بنیانگذار سیستم ریفرال شرکت اسنپ بود در ایران که واسطه ای بود بین راننده و مسافر که باعث سود هم راننده میشه و هم مسافرو شرکت هزار خدمات هم واسطه ایه بین مشتری و فروشنده که نیاز تمام اقشار جامعه است و مطمئن باشید که قدرتی خیلی بیشتر از بادران پیدا میکنه

    1. حسین عیدی

      هزار خدمات پلمپ شد.سایتش فیلتر شد.

  2. حسین

    سیستم MLM یا همون مولتی لول مارکتینگ سیستم خرید و فروش محصوله که میگن باعث حذف واسطه میشه ولی اصل قضیه اینه که مجموعه خودشون میشن یه واسطه ، من دو سال بادران کار کردم و دروغ زیاد شنیدم ، به من گفتن چهار نفر بیار که از محصولات شرکت استفاده کنن و به چهارنفر معرفی کنن و با استفاده اونا از محصولات شما پورسانت میگیری ، اما فهمیدم که اینطور نیست و شما باید هر ماه محصولاتی که واقعا کیفیت پایینی دارن رو بخری و با التماس به دیگران بفروشی.
    سیستم باینری سیستم یکبار خریده و در مورد شرکت هزار خدمات من تعریف زیاد شنیدم و تحقیق کردم و فهمیدم که کارش خدمات دادنه و تا آخر عمر میتونی از خدماتش استفاده کنی و خدمات عالی هم داره.

    1. مهدی

      هزارخدمات پلمپ شد عزیزم
      فقط یک شرکت هست که قانونی داره خدمات ارائه میده

  3. ناصر

    سلام.یه سوال داشتم.با استناد به کدام اصل و قانون و کدام مرجع تشخیص دادین 1000خدمات یه دسیسه هرمیه؟یا صرفا این نظرتون یه نظر شخصیه؟

    1. کلاهبرداری 1000 خدمات

      کلاهبرداریه
      من تحقیق کردم . هیچ توجیهی نداره پورسانت گرفتن چون هر کس یه بار خرید میزنه.

      1. مصطفی

        دکتر جان اگه اطلاعات نداری، برو کسب کن. نتورک باینری،یعنی یک بار خرید.
        هزار خدمات رو نمیدونم ولی تلفیق هنر در واقع یکبار خرید هم نیست. چون شرکت از هر 6 تا پورسانت اولینش رو نصف بهت میده و نصفشو بعنوان بن کالا نگه میداره. لیدری رو میشناسم که هفته ای 10تومن پورسانش شده و تا الان 25 تومن از شرکت بن طلبکاره. که یا باید در قالب خرید محصول پولشو نقد کنه یا در قالب طرحای مسافرتی گردشگری که شرکت اعلام میکنه، خرجشون کنه. پس یکبار خرید نیست.

  4. محمد

    شرکتی ک من توش کار میکنم اصلا MLM نیست.MIM هست
    و تمامی مجوز هارو داره و تو ۵ ماه اول کاریش کارافرین برتر سال شده

  5. به نقل از ایران هشدار شرکت بازاریابی شبکه ای غیرمجاز تلفیق و مینای خاتم هوشمند(تلفیق هنر) که مغایر با آیین نامه موضوع ماده ۸۷ قانون نظام صنفی و بدون کسب پروانه مبادرت به عضوگیری و پرداخت پورسانت چندسطحی می نمود توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا پلمپ گردید.

    1. امیرحسین

      سایتش که هنوز روی سایت هست سایت رو کی پلمپ کرده همون هم رفع پلمپ کرده دیگه مگه نه؟

دیدگاه خود را بنویسید

معادله ی امنیتی *