بیزینس کوچینگ ( کوچ کسب و کار ) به چه معناست؟ تفاوتی بزرگی بین “یاد دادن” به کسی و “کمک کردن برای یادگیری” وجود دارد. در کوچینگ کسب و کار، کوچ یا همان راهنما سعی می کند توانایی های فرد را بهبود ببخشد؛ به عبارتی دیگر به فرد کمک کند که یاد بگیرد.
کوچ های حرفه ای می دانند که فرد همیشه پاسخ سوال های خود را دارد اما برای پیدا کردنشان نیاز به کمک دارد.
“کوچینگ آزاد کردن پتانسیل یک فرد برای به حداکثر رساندن توانایی های اوست. کوچینگ کمک کردن برای یادگرفتن است نه یاد دادن.”
John Whitmore, in Coaching for Performance
یک بیزینس کوچ چه کاری انجام میدهد ؟
معنای کوچینگ بدون ذکر دیدگاه تیموتی گالوی یعنی “بازی درونی” کامل نمی شود:
وی در کتاب “بازی درونی تنیس” می گوید که بزرگترین موانع در راه رسیدن به موفقیت و به دست آوردن پتانسیل، درونی هستند نه بیرونی. او بر این باور بود که مربی ها می توانند بازی افراد را به کمک منحرف کردن صدای درونیشان بهتر کنند. صدایی که مدام می گفت:”اینجوری نه! رو دستات تمرکز کن! زاویه رو در نظر بگیر!”.
با منحرف کردن صدای درونی، بدن می تواند اختیار را در دست بگیرد.
مشاهده می شود که بدن زمانی که صدای درونی خنثی می شود تصور واضحی از کاری که باید بکند دارد. گالوی مثالی در مورد تنیس می زند، او از مردم می خواهد که هنگام ضربه زدن به توپ به ارتفاع آن از سطح زمین دقت کنند. این کار به سادگی باعث انحراف صدای درونی شده و درنتیجه آرامش و پیشرفت سطح بازی را به همراه دارد. دیدگاه گالوی فقط به تنیس ختم نمی شد بلکه او اعتقاد داشت که افراد پاسخ های نیاز خود را دارند و فقط نیازمند یک مربی اند
مزایای بیزینس کوچینگ
داشتن یک راهنما برای کسب و کار و تکیه کردن به او و دریافت توصیه های مهم بسیار مهم است. اما آیا سرمایه گذاری روی آن ارزشش را دارد؟ در ادامه به مزایای کوچینگ می پردازیم:
۱-ایجاد اعتماد به نفس
اعتماد به نفس در کسب و کار با ارزش است. حمایت شدن توسط یک کوچ و ایجاد فضا برای مقابله با چالش ها، اعتماد به نفس شما را برای عبور از شرایط سخت و بحران ها بالا می برد.
۲-دیدن جنگل به عنوان درخت ها (توجه به جزییات)
بعضی وقت ها نزدیک شدن به هدف باعث ایجاد نقاط کور می شود. یک کوچ حرفه ای با دیدگاهی منطقی و قدرت شناسایی مشکلات به شما کمک می کند متوجه مشکلاتی شوید که نمی توانید ببینید. او همچنین می تواند راه حل هایی را پیش نهاد دهد که در نظر نگرفته اید. و همینطور می توانند کسب و کار شما را از منطقه امنتان به مرحله بعدی هل بدهد.
۳-مقابله با ناآگاهی
گاهی وقت ها نمی دانیم که نمی دانیم. یک کوچ با استفاده از تجربیات خود از سایر مشتری ها و همچنین توانایی های خودش می تواند به راحتی نقاط کور و مشکلات کسب و کار را مشخص کند.
۴-اولویت بندی ریسک ها
آیا همیشه به خاطر میلیون ها مشکل استرس دارید؟ کوچ ها برای اولویت بندی مشکلات و تصمیم گیری برای اینکه چه چالشی ارزش درگیر شدن را دارد و کدام چالش ارزش نگرانی را حداقل فعلا ندارد بسیار عالی هستند
۵-حفظ کارمندان
خیلی اوقات کارمندان مهم تر از پول، به دنبال احساس پیشرفت در راه هدف و رشد در یک سازمان هستند. با فراهم کردن بیزینس کوچینگ برای کارمندان به آنها این پیغام را می دهیم که می خواهیم با حمایت از آنها باعث رشد قدرت رهبریشان شویم و محدودیتی برای آنها وجود ندارد. نگهداری کارمندان چیزی است که به کوچینگ اعتبار می دهد.
۶-تجربه بالا در برنامه ریزی مالی
برنامه ریزی بودجه هنگامی که درگیر برنامه های کسب و کار، برنامه های تجاری، رشد و پیشرفت و… هستید بسیار سخت است.
یک بیزینس کوچ به خاطر کار کردن با شرکت های بزرگ و کوچک برای برنامه ریزی مالی و استفاده سرمایه در راهی سودمند تجربه بالایی دارد و به نوعی سرد و گرم را چشیده و می تواند به شما در تصمیم گیری برای برنامه ریزی مالی به بهترین نحو کمک کند
۷-ساختن یک تیم قوی
در ابتدا وسوسه قوی وجود دارد که همه ی کار ها را خودتان انجام دهید. یک بیزینس کوچ نقاط ضعفتان را به شما نشان می دهد کمک می کند که مطمئن شوید افرادی که انتخاب می کنید بهترین راه حل ها هستند. سپس آنها از شما حمایت می کنند تا روی قدرتتان تمرکز کنید و در نتیجه کسب و کارتان به نحو احسنت مدیریت شود. یک بیزینس کوچ کمک بزرگی برای ساخت یک تیم قدرتمند است
نکاتی برای پیدا کردن کوچ مناسب برای کسب و کارتان:
۱-قبل از جست و جو به صورت آنلاین به کارآفرینان کسب و کار خود مراجعه کنید و به دنبال کوچ های موفق و شناخته شده باشید. فراموش نکنید که نیاز های هر کسی منحصر به فرد است در نتیجه حتما با کوچ صحبت کنید تا به توافق برسید
۲-کوچ مورد نظر شما باید شنونده خوبی باشد در نتیجه انتظار سکوت از طرف مقابل را داشته باشید. هرچند شما نیاز دارید که او در مورد تجارب و مهارت های خود صحبت کند تا ببینید مورد مناسبی برای همکاری هستید یا نه.
۳-توجه داشته باشید که چه حسی نسبت به گفت گوی خود دارید. آیا به اندازه کافی احساس راحتی برای بیان نقاط ضعف و مشکلات خود می کنید؟ یک رابطه ی خوب میان کوچ و مشتری بر پایه صداقت شکل می گیرد
۴-بخواهید داستان هایی در مورد تجربیات موفق و همچنین شکست خورده خود با نفرات قبلی را با شما در میان بگذارد. این به شما کمک می کند بفهمید فرد ایده آل کوچ هستید یا نه و درصد موفقیت خود را بسنجید
۵-به سرمایه گذاری مالی خود توجه داشته باشید
شما زمان یک کوچ را نمی خرید بلکه شما بابت ذکاوت، دانش، تجربه و مهارت او هزینه می کنید. در نظر داشته باشید که ادامه دادن مسیری که در آن هستید چقدر برایتان خرج دارد؟ با توجه به اهدافتان سرمایه گذاری بر روی کوچینگ معمولا در جهات مختلفی سودمند است، از جمله رشد شخصی، افزایش درآمد، نگرانی کمتر و آزادی بیشتر .
این مقاله در مرکز بیزینس کوچینگ آلفا با مدیریت مربی صابر اسکندری ، لایف کوچ و اولین بیزینس کوچ صنعت زیبایی کشور تهیه شده است .
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاور آرایشگاه زنانه ، انواع کوچینگ ، برندسازی سالن زیبایی ، کوچ کلینیک زیبایی ، تاسیس سالن زیبایی ، معنی کوچینگ ، افتتاحیه سالن زیبایی ، قانون درصدی سالن زیبایی ، قرارداد کوچینگ ، ویژگی های بیزینس کوچ حرفه ای ، کوچینگ پرسونال برندینگ ، اهمیت کوچینگ برای کسب و کار ها به آدرس https://sabereskandari.ir مراجعه کنید .