1. خانه
  2. >
  3. رپورتاژ آگهی
  4. >
  5. بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ چیست؟

5/5 - (3 امتیاز)

تصور کنید، می خواهید نواختن گیتار را بیاموزید. این آموزش با کمک مربی سریع تر و بهتر انجام می شود یا با کمک جزوات آموزشی؟ بیزینس کوچینگ چیزی شبیه همین مثالی است که خواندید. چرا که این حرفه تلاش می کند در یک کسب و کار با کمک مربی به شما کمک کند تا در مسیر موفقیت سریعتر گام بردارید و زودتر به اهداف کاری خود دست پیدا کنید.

بهتر است با تعریف کوچینگ شروع کنم. منبع اصلی من برای این تعریف، فدراسیون بین‌المللی کوچینگ، ICF، است که در سال ۱۹۹۵ تأسیس‌شده و در حال حاضر با بیش از ۳۵۰۰۰ عضو فعال در بیش از ۱۴۰ کشور، به‌عنوان بزرگ‌ترین و معروف‌ترین نهاد خودگردان کوچ‌های بین‌المللی شناخته‌شده است.

ICF کوچینگ را شراکتی با مراجعین تعریف می‌کند که طی فرآیندی خلاق و تأمل‌برانگیز، آن‌ها را ترغیب می‌کند تا از استعدادهای نهان حرفه‌ای و شخصی خود، بیشترین استفاده را ببرند.

در حقیقت می توان گفت بیزینس کوچینگ نوعی رهبری کسب‌وکار است که در آن یک فرد که کوچ یا مربی نامیده می‌شود به صاحب کسب‌وکار مهارت‌های رشد کسب‌وکار را آموزش می‌دهد.

اصلا فرقی نمی‌کند که یک آبنبات فروشی کوچک در خیابان تجریش داشته باشید یا یک شرکت تبلیغاتی بزرگ با بیش از صد پرسنل را مدیریت کنید.

در هر حالت مزایا و قابلیت‌های فوق‌العاده بیزینس کوچینگ قطعا به رشد کسب و کار شما کمک زیادی خواهد کرد.

سایت ویکی‌پدیا نیز مفهوم بیزینس را این‌گونه تعریف می‌کند:

فعالیت امرارمعاش و یا کسب درآمد از طریق تولید و یا خریدوفروش محصول و یا خدمات . به بیانی ساده، ورود به هر فعالیت یا پروژه‌ای برای کسب سود را بیزینس می گویند.

بیزینس کوچینگ به معنای جلسه مشاوره نیست

خیلی ها فکر میکنند کوچ همان مشاور است اما گرچه یک مربی کسب و کار یا بیزینس کوچ، مشاوره ها و راهنمایی های لازم را در اختیار افراد قرار می دهد، اما فرآیند بیزینس کوچینگ صرفا به معنای برگزاری یک یا چند جلسه مشاوره و راهنمایی و پرسش و پاسخ نیست.

بیزینس کوچ در تمامی مراحل و سختی ها در کنار شما حضور دارد، شرایط را می سنجد، روحیات شما را تحت نظر قرار می دهد و بهترین راه و روش تصمیم گیری را در اختیار شما قرار می دهد.

از آنجایی که بیزینس کوچ فردی تحصیلکرده و مجرب در زمینه کسب و کار است، صاحبان کسب و کار به راحتی می توانند به وی اعتماد کنند و راهنمایی هایش را در تصمیمات استراتژیک خود مد نظر قرار دهند.

بیزینس کوچ تنها راهنمای کسب و کارهای بزرگ نیست

از کمپانی های بزرگ بین المللی و شرکت های عظیم گرفته تا مشاغل کوچک خانگی و محلی، همه و همه به یک مربی کسب و کار نیاز دارند.

اصول فرآیند بیزینس کوچینگ بدین صورت است که اهداف و چشم انداز کسب و کار شما را در قالب واقعیت های دنیای تجاری و بازار تحلیل می کند و در نهایت استراتژی های مناسب برای تصمیم گیری را در اختیار شما قرار می دهد.

بیزینس کوچینگ به راه اندازان کسب و کارها این امکان را می دهد که بتوانند به پاسخی برای کلیه پرسش های ریز و درشت خود در راه اندازی و مدیریت بیزینس خود دست یابند و بتوانند بهترین تصمیم گیری را داشته باشند.

در شرایط دشوار گسترش کسب و کار در دنیای تجارت نوین، بیزینس کوچینگ خطر بسیاری از لغزش ها و سوء مدیریت ها را کاهش می دهد و بهترین راهنما در راه مدیریت کسب و کار به شمار می رود.

روند رو به رشد تقاضا برای داشتن یک بیزینس کوچینگ

همانند هر بازار دیگری، هم‌زمان با توسعهٔ حرفهٔ کوچینگ در طول ۲۵ سال گذشته، میزان مشتریانی که به خدمات کوچینگ نیازمند بوده‌اند نیز افزایش داشته است و کوچ‌ها نیز در راستای توسعه، تخصصی کردن و جذب بیشتر مخاطبین در بخش‌های تخصصی بازار، بخش‌بندی‌های جدیدی ایجاد کرده‌اند.

برای مثال، در ابتدا حرفهٔ کوچینگ فقط منحصر به حوزه زندگی (life coaching) می‌شد اما حالا در بازار، تقاضا برای کوچ‌های متخصصی وجود دارد که خود را در حوزه‌هایی ویژه عرضه کرده‌اند مثل کوچ سلامتی، کوچ کسب‌وکار یا کوچ مالی و غیره.

در تحقیق اخیر موسسهٔ PWC در سال ۲۰۱۵ نشان داده شد که کوچ‌ها در تمام دنیا از واژهٔ بیزینس کوچینگ استفاده می‌کنند تا اعلام کنند که بازار هدف اصلی آن‌ها جامعهٔ کسب‌وکار است.

جالب اینجاست که %۶۲ از کوچ‌هایی که در این تحقیق شرکت کردند، یک کسب‌وکار کوچینگ تحت نام بیزینس کوچینگ داشتند. در ذیل نام بیزینس کوچینگ، %۲۵ کوچ‌هایی بودند که خود را کوچ رهبری (leadership coach) معرفی کردند، %۱۸ کوچ مدیران ارشد executive coach – %۱۶ کوچ سازمانی و کوچ کسب‌وکارهای کوچک.

همان‌طور که می‌بینید، در زبان انگلیسی شما می‌توانید خود را به بازار این‌گونه معرفی کنید که یک کسب‌وکار کوچینگ دارید به این معنی که یک کسب‌وکار ارائهٔ خدمات کوچینگ را اداره می‌کنید.

همچنین می‌توانید

خود را فعال در بخش بیزینس کوچینگ بازار معرفی کنید بدین معنی که مخاطب شما کسب‌وکارها هستند که می‌توانند شامل کسب‌وکارهای کوچک (SME) ها یا سازمان‌های بزرگ‌تر باشند.

همین‌طور مخاطب شما می‌تواند از میان افراد داخل سازمان‌ها مثل مدیران ارشد یا رهبران باشد. تمرکز شما می‌تواند بر روی نتایج سازمان‌ها باشد به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید به آن‌ها در ایجاد تحولات بزرگ سازمانی، افزایش فروش و یا گذر از یک تغییر بزرگ کمک کنید.

به همین ترتیب تمرکز کوچینگ شما می‌تواند یک موضوع کلی مثل عملکرد باشد که در سطح افراد یا تیم‌ها انجام شود.

وجه مشترک همهٔ این حوزه‌ها این است که شما به‌عنوان کوچ به افراد یا گروه‌هایی در یک کسب‌وکار، خدمات کوچینگ ارائه می‌دهید و این سازمان هزینهٔ این خدمات را در جهت تحقق منافع آن‌ها و خودش تقبل می‌کند.

تمرکز چنین برنامهٔ کوچینگی، پتانسیل‌های حرفه‌ای و شخصی افراد همسو با اهداف آن کسب‌وکار خواهد بود.

فعالان عرصه بیزینس کوچینگ با آوردن مثال هایی مثل تفاوت یادگیری پیانو یا گیتار در کنار مربی و یا با کمک جزوه، تأکید دارند که بیزینس کوچینگ نیز به واسطه کمک های مربی همراه باعث افزایش کارایی و سود یک فعالیت تجاری می شود.

این یعنی بیزینس کوچ هم در نقش مربی (mentor) و هم راهنمای (trainer) است. چراکه تمام مهارت‌هایی که برای موفقیت در کسب و کار نیاز است، توسط مربی به فرد نوآموز آموزش داده می شود.

چه کسب و کارهایی به بیزینس کوچ نیاز دارند؟

بر خلاف آن چه که بسیاری از ایده پردازان بیزینس می اندیشند، توجه به بیزینس کوچینگ از اولین مراحل برنامه ریزی برای راه اندازی کسب و کار لازم و ضروری است.

در نظر داشته باشید که هر اشتباهی که در گام های اول راه اندازی کسب و کار انجام شود، می تواند تاثیرات مخربی بر رشد بیزینس داشته باشد و با کمک گرفتن از یک مربی کارآزموده می توان از بروز بسیاری از این مشکلات جلوگیری کرد.

بیزینس کوچ با توجه به علم و تجربه ای که دارد، به خوبی می داند که چه میزان از سرمایه اولیه شما باید صرف خرید تجهیزات، چه میزان صرف تبلیغات و چه میزان برای سایر هزینه ها اختصاص یابد.
بر خلاف تصور عمومی بیزینس کوچینگ در انواع مقیاس‌ها به کمک فعالان عرصه تجارت می آید. چه یک کسب و کار کوچک محلی باشد و چه یک شرکت رو به رشد، تفاوتی در اصل داستان ایجاد نمی شود.

یک تصور بسیار اشتباه وجود دارد و آن هم این تصور است که

بیزینس کوچینگ فقط به درد کسب و کار‌هایی می‌خورد که دچار مشکل هستند یا بازار آن‌ها گنگ و مبهم است. اما این کاملا تصور اشتباهی است.

حل مسائل و مشکلات بغرنج و پیچیده تنها یکی از قابلیت‌های بیزینس کوچ است. بیزینس کوچینگ در ابعاد بسیار گسترده‌تر و وسیع‌تر از این می‌تواند وجود داشته باشد.

بیست سال پیش هیچ فردی از بیزینس کوچینگ ، کوچینگ زندگی یا کوچینگ سازمانی خبر نداشت ولی امروزه در رسانه‌هایی همچون نیویورک‌تایمز، فورچون، اپرا و سی‌ان‌ان از آن یاد می‌شود.

با این حال هنوز هم اکثر مردم درباره آن اطلاعات زیادی ندارند ولی آشنایی با کوچینگ و استفاده از آن در سازمان‌ها و شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ به ‌سرعت در حال افزایش است.

نتایج پژوهش‌های مؤسسه‌ی هی گروپ نشان می‌دهد، حدود یک‌سوم از شرکت‌های برتر لیست فورچون ۵۰۰ از خدمات کوچینگ استفاده کرده‌اند.

شواهد نشان می دهد سایر شرکت ها نیز به سرعت در حال همراه شدن با شرکت های برتر برای ایجاد فضای مناسب برای کوچ‌های داخلی و خارجی هستند و انتظار می‌رود تقاضا برای کوچینگ افزایش یابد و این روند با سرعت تصاعدی بالا رود.

بیزینس کوچرها چگونه می‌توانند به ما کمک کنند؟

چه بیزینس شما موفق باشد و بخواهید آن را موفق‌تر کنید چه یک کسب و کار کوچک و محلی داشته باشید و چه یک شرکت بین‌المللی را اداره کنید، یک مربی با استعداد قادر به همکاری با شما خواهد بود.

مربی نقش مهمی در بازگشت صحیح به مسیر دارد.

بیزینس کوچرها کمک می‌کنند که یک بیزینس را از اول بسازند و به مدیران و صاحبان کار برای روند کار مشاوره می‌دهند و استراتژی‌های بلند مدت و کوتاه مدت را تعیین می‌کنند.

یک مربی می‌داند که چگونه شرکت و بیزینس را به مرحله‌ی بعدی برساند. در کنار بهبود عملکرد آن‌ها به مدیران و صاحبان کسب و کار کمک می‌کنند تا برخی از فشارها را کاهش دهند تا صاحبان کار از مسیری که دارند طی می‌کنند بیشتر لذت ببرند.

اداره‌ی بیزینس شخصی می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد اگر شما یک شرکت را به تنهایی اداره می‌کنید این قضیه دو برابر می‌شود.

وقتی با یک بیزینس کوچر کار می‌کنید، یک شخصی را در اطراف خود دارید که در درجه‌ی اول می‌توانید به او اطمینان کنید و از چالش‌ها راحت‌تر عبور می‌کنید و یک فردی کنار شماست که پر از تجربه و تخصص است.

وجود این فرد باعث کاهش استرس می‌شود که خیلی ارزشمند است.

کارآفرینان مشهوری که بیزینس کوچینگ داشتند

همانطور که قبل تر اشاره کرده ام بعضی از صاحبان بزرگ کسب و کار و کارآفرینان بزرگ دنیا بر بیزینس کوچینگ برای رسیدن به اهدافشان اعتماد و تکیه کرده‌اند.

اریک اشمیت رئیس سابق گوگل گفته است که استخدام یک مربی کسب و کار بهترین تصمیمی بوده که تا به‌حال گرفته است.

او اذعان کرد که این کار بسیار باعث دلگرمی بود، در آن زمان او مدیرعامل یک شرکت موفق در حال رشد بود.

پس از قانع شدن توسط یکی از اعضای هیئت مدیره اشمیت تصمیم گرفت از یک مربی کسب و کار کمک بگیرد و از نتایج آن بسیار حیرت کرد.

در مصاحبه با مجله‌ی Fortune اشمیت گفت: “همه به یک مربی نیاز دارند”. بیل گیتس و استیو جابز و تعداد بیشماری از مدیران و کارآفرینان مشهور از مربی کسب و کار استفاده کرده‌اند و به خوبی ارزش آن را می دانند.

بازگشت سرمایه در استفاده از بیزینس کوچینگ

طبق مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که بیزینس‌هایی که از مربیان مشاغل در کنار خود استفاده کرده‌اند، بازده متوسط سرمایه‌گذاری آن‌ها 5/7 برابر مبلغی است که برای خدمات مربیگری پرداخت کرده‌اند.

نتیجه استفاده از کوچینگ توسط سازمان ها

اداره بیزینس‌ها مانند سوار شدن ترن هوایی است یک روز اوضاع بیزینس‌تان عالی به نظر می‌رسد اما پس از مدتی احساس می‌کنید همه چیز با سرعت در حال سقوط
است.

استخدام یک بیزینس کوچ به شما بصیرت می‌دهد که ببینید، چگونه بهتر بیزینس‌تان را اداره کنید، با این‌کار می‌توانید میزان فروش را افزایش دهید یا توانایی‌های خود را بهبود بخشید.

مطالعه‌ای جدید که از سوی شرکت منچستر (موسسه کوچینگ سازمان‌ها) انجام‌شده است انگیزه شرکت‌ها را برای استخدام کوچ‌ها را نشان می‌دهد.

این مطالعه با عنوان «کوچینگ اجرایی، بازده سرمایه با نزدیک به شش برابر هزینه اولیه» شامل ۱۰۰ مدیر اجرایی از ۱۰۰ شرکت مجله «فورچون» می‌شود که خدمات بیزینس کوچینگ خود را از منچستر دریافت کرده بودند.

شرکت‌هایی که از منچستر برای مدیران خود خدمات کوچینگ دریافت کرده بودند، متوجه بهبود در بهره‌وری، کیفیت، قدرت سازمانی، خدمات مشتریان و ارزش سهام خود شدند.

آن‌ها شکایت‌های کمتری از مشتریان دریافت می‌کردند و احتمال ابقای مدیرانی که کوچ شده بودند، بیشتر بود. علاوه بر این، متوسط بازده سرمایه‌گذاری شرکت در ارائه کوچینگ به مدیران آن، تقریباً شش برابر هزینه کوچینگ بود.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد در میان همه‌ی مزایای مشاهده‌شده در شرکت‌ها، بهبودهایی در زمینه‌های زیر وجود داشت:

  • بهره‌وری (گزارش‌شده توسط ۵۳٪ از مدیران)
  • کیفیت (%48)
  • قدرت سازمان (%48)
  • خدمات مشتری (%39)
  • کاهش شکایات مشتریان (%34)
  • ابقاء مدیرانی که کوچینگ دریافت کرده بودند (%32)
  • کاهش هزینه (%23)
  • سودآوری (%22)

در میان مزایایی که مدیران از طریق بیزینس کوچینگ کسب کرده بودند، این بخش‌ها هم پیشرفت داشت:

  • روابط کاری با افراد تیم (%77)
  • روابط کاری کارمندان با سرپرستان خود (%71)
  • کارگروهی (%67)
  • روابط گروهی با افراد هم‌تراز (%63)
  • رضایت شغلی (%61)
  • کاهش برخوردها (%52)
  • روابط کاری با مراجعه‌کنندگان (%37)

این مطلب از مرکز بیزینس کوچینگ آلفا نقل شده است.جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت صابر اسکندری ( sabereskandari.ir ) مراجعه کنید.

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

معادله ی امنیتی *