1. خانه
  2. >
  3. بلاگ
  4. >
  5. رشد و توسعه فردی
  6. >
  7. راهنمای جامع برندسازی شخصی

راهنمای جامع برندسازی شخصی

5/5 - (1 امتیاز)

برند شخصی کمک می‌کند خودمان را از سایر رقبا متمایز کنیم و درعین‌حال، خدمات بهتری به مخاطبان هدف ارائه دهیم.

در نگاه اول، برند شخصی اصطلاح متناقضی به‌نظر می‌رسد. ما با ترکیب دو واژه‌ی ظاهرا ناسازگار رو‌به‌رو هستیم: «برند یا نام تجاری» که اصولا برپایه‌ی تعاملات متقابل با سایر شرکت‌ها و مشتریان است و «شخصی» که به‌طور خاص به یک نفر اشاره می‌کند. بااین‌حال، کافی است فرهنگ واژه‌های کسب‌وکار را مرور کنیم تا متوجه شویم این‌طور نیست. دیکشنری مریام وبستر در یکی از تعاریف برند می‌نویسد: «یک نوع یا انواع چیزهایی که با مجموعه‌ای از ویژگی‌های مشخص، متمایز شده‌اند». از این منظر، برند شخصی به‌معنای تلاش متخصص یا کارشناس حرفه‌ای برای متمایزکردن صریح و هوشمندانه‌ی خود در بازار رقابتی امروز است.

همه‌ی ما از مزایای برندسازی قوی آگاه هستیم. به روشی مشابه برندسازی شخصی (Personal Branding) نیز به افراد کمک می‌کند در صنعت خود بهتر دیده شوند، شهرت و اعتبار خود را در میان همکاران و رقبای کوچک‌وبزرگ بهبود دهند، تأثیر ماندگارتری در شبکه‌های آنلاین بگذارند و میزان فروش محصولات یا خدمات خود را به مشتریان بالقوه افزایش دهند. به‌طور خلاصه، برای موفقیت حرفه‌ای در دنیای دیجیتال امروزی، ساخت و توسعه‌ی برند شخصی امری ضروری است. در این مطلب، سعی می‌کنیم راهنمای مناسب و کاملی دراختیارتان قرار دهیم که در هر زمان با مراجعه به آن، گام‌های برندسازی شخصی خود را ارزیابی کنید.

برندسازی شخصی
برندسازی شخصی

چرا همه‌ی ما باید برند شخصی داشته باشیم؟

همان‌طورکه گفتیم، در دنیای امروزی، همه‌چیز از خریدکردن تا نفوذ اجتماعی، به‌سمت دیجیتالی‌شدن پیش می‌رود. به‌همین‌دلیل یکی از دارایی‌های مهم‌ ما، نام تجاری شخصی و آنلاین است. اگر در حوزه‌ی کسب‌وکار تجربه‌ی کمی دارید، بهترین راه برای جبران این مشکل آن است که خودتان را به‌عنوان رهبری سرسخت معرفی کنید. به‌علاوه، به کمک برند شخصی می‌توانید شبکه‌ای قوی و حرفه‌ای بسازید. هربار که با شخص تأثیرگذاری مصاحبه می‌کنید، رابطه‌ی گرمی با او می‌توانید برقرار کنید و درصورت نیاز، از کمک‌های او بهره‌مند شوید. درنهایت، نیز برند شخصی امنیت شغلی شما را افزایش می‌دهد. ازآنجاکه بازارهای امروزی هیچ ثباتی ندارند، هیچ شغلی نیز امنیت کامل ندارد. باوجوداین، برند شخصی اطمینان می‌دهد شغل دلخواهتان همیشه دردسترس است. البته باید به‌یاد داشته باشید هیچ ضمانتی برای موفقیت برند شخصی وجود ندارد؛ اما این فرایند احتمال کسب درآمد درخورتوجه را افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از مزایای برند شخصی هم این است که در این راه، با ترس‌های خودتان رو‌به‌رو می‌شوید. همچنین متوجه می‌شوید در پیشرفت حوزه‌ی تخصصی‌تان می‌توانید نقش داشته باشید.

اجزای ضروری برند شخصی

۱. بیانیه یا عبارت تثبیت موقعیت

در یک جمله یا عبارت، موضع و جایگاه خودتان را برای مخاطبان هدف باید مشخص کنید. این گزاره‌ی ارزش درباره‌ی شما است؛ اما خودتان مخاطبش نیستید. بنابراین تأکید می‌کنیم در زمان تألیف آن، حتما مشتریان هدف را مدنظر بگیرید. در این عبارت، به مخاطبان باید بگویید چه چیزی شما را در این صنعت یا حرفه یا نقش از دیگران متمایز می‌کند. اگر هنوز مطمئن نیستید وجه تمایزتان چیست، کمی وقت بگذارید و درباره‌ی همکارانتان تحقیقکنید. سپس، عبارتی بنویسید که بیانگر اعتقادات و اشتیاق شخصی خودتان است. ازنظر قالب و ساختار، به نکات زیر توجه کنید:

  • هرچه عبارت کوتاه‌تر باشد، بیانیه‌ بهتر است. جمله‌ی واضح و کامل و موجز بهترین حالت برای عبارت تثبیت موقعیت است.
  • در توصیف کارتان، به‌جای اسم‌ها (نام شرکت و نظیر آن) از فعل یا مصدر استفاده کنید تا چگونگی و کیفیت کارتان را نشان دهید.
  • از واژه‌های کلیشه‌ای مانند «انگیزه» و «استراتژیک» و «پرانرژی» اجتناب کنید.
  • از اصطلاحات تخصصی صنعت و همچنین حروف اختصاری اجتناب کنید.

۲. کلمات کلیدی یا کلیدواژه‌ها

پس‌ازاینکه کار خود را به‌وضوح مشخص کردید، باید مطمئن شوید مخاطبان شما را به‌صورت آنلاین پیدا می‌کنند. نوشتن بیانیه‌ی موقعیت هیچ ارزشی ندارد، اگر کسی نتواند آن را بخواند.

به‌همین‌دلیل تحقیق درباره‌ی کلیدواژه‌ها، یکی از اقدامات اولیه‌ی مهم‌ برندسازی شخصی است. در این مرحله، نیز نباید کلماتی انتخاب کنید که خودتان در این حرفه زیاد از آن‌ها استفاده می‌کنید. درعوض، به این موضوع فکر کنید که مخاطبان هدف برای یافتن فردی شبیه به شما چه واژه‌هایی در اینترنت جست‌وجو می‌کنند. البته، شما فقط به یک یا دو کلیدواژه نیز دارید.

پس‌ازاینکه کلیدواژه‌های مطلوب را یافتید، آن‌ها را به پروفایل لینکدین، بیوگرافی توییتر، وبلاگ، رزومه، وب‌سایت و دیگر رسانه‌های آنلاین دراختیارتان وارد کنید. مطمئن شوید این کار را به‌صورت مناسب و طبیعی انجام داده‌اید؛ زیرا عبارتی بی‌معنی که پر از کلیدواژه‌های تکراری است، شما را در رده‌های پایین نتایج موتورهای جست‌وجو قرار می‌دهد.

 

پروفایل لینکدین
پروفایل لینکدین

۳. تکمیل پروفایل لینکدین

لینکدین یکی از ابزارهای مهم‌ برندسازی شخصی است. مخاطبان هدف پیش از اینکه بخواهند پروژه‌ای به شما محول کنند یا از محصولات و خدماتتان استفاده کنند، نام شما را در این شبکه‌ی اجتماعی جست‌وجو خواهند کرد. به‌همین‌دلیل، نباید به پرکردن مشخصات خود اکتفا کنید؛ بلکه باید پروفایل حرفه‌ای و کامل و جذابی داشته باشید.

 

۴. وبلاگ

شما به وب‌سایتی نیاز ندارید که هر هفته افکارتان را در قالب چند پست در آن به‌اشتراک بگذارید. پست‌های شما باید برای عموم مفهوم باشند و اقدامات حرفه‌ای شما را توصیف کنند. یکی از بهترین کانال‌ها برای توضیح چگونگی رویکرد در‌مقایسه‌با سایر همکاران یا رقبا، همین پست‌های وبلاگ است. به‌همین‌دلیل، پست‌های خود را به‌صورتی باید بنویسید که همه‌ی مخاطبان بالقوه بتوانند آن را درک کنند. تفکراتتان را در زمینه‌ی روندهای صنعت و توسعه‌ی بازار و دیگر حوزه‌های دلخواه‌ مخاطبان و مرتبط‌با کارتان در لینکدین و بخش وبلاگ وب‌سایت شرکت یا وب‌سایت شخصی می‌توانید پست کنید. در ادامه‌ی مطلب، توضیح می‌دهیم پست‌های وبلاگ نباید جنبه‌ی تبلیغاتی داشته باشند؛ اما همین پست‌ها به ارتقای آگاهی از برند شخصی‌تان کمک می‌کنند.

۵. توصیه‌نامه‌ها

اگر نتایج بسیار خوبی از روشی منحصربه‌فرد کسب کرده باشید و این نتایج را به مخاطبان اطلاع دهید، نکته‌ی مثبتی به کارنامه‌ی خود اضافه کرده‌اید. اگر کسی که از مزایای نتایج مثبت فعالیت‌های شما بهره‌مند شده، تجربه‌ی خود را بااشتیاق بیان کند، امتیاز فوق‌العاده‌ای به‌دست می‌آورید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
۱۵ عبارت منفی که هرگز نباید به خودتان بگویید

برندسازی شخصی عمدتا تجربه‌ای فردی است؛ اما توصیه‌نامه‌های مشتریان و همکاران و مدیران، گواه عینی صحت ادعای شما به‌شمار می‌رود و برند شخصی شما را به‌شدت تقویت می‌کند.

راه‌های آسان برای ساختن برند شخصی

فرقی نمی‌کند کارمند هستید یا کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کرده‌اید. موفقیت شما به این موضوع بستگی دارد که با متمایزکردن برند شخصی‌تان از رقبا پیشی بگیرید. حتی اگر به‌عنوان کارآفرین می‌خواهید سرمایه‌گذاران را به استارتاپتان جذب کنید، ابتدا باید برند شخصی شناخته‌شده و معتبری داشته باشید. کارشناسان معتقدند اعتمادبه‌نفس و شجاعت و اشتیاق اساس بازاریابی برند شخصی را تشکیل می‌دهند. باوجوداین در ابتدا، هفت روش ساده را به شما معرفی می‌کنیم که با پیروی از آن‌ها، اولین و مهم‌ترین قدم‌های خود را در راه برندسازی شخصی برمی‌دارید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

 در رویدادهای محلی کسب‌و‌کار سخنرانی کنید: این روزها همه‌ی مردم و کسب‌وکارها و مؤسسات آموزشی به‌دنبال افرادی هستند که دانش و تجربه‌ی خود را به‌اشتراک می‌گذارند. بهتر است به‌دنبال شکاف‌هایی باشید که پرکردن آن‌ها حضور شما را پررنگ‌تر نشان می‌دهد. با شرکت و سخنرانی در رویدادهای بومی خودتان را به فعالان صنعت نشان دهید.

با سرمایه‌گذاران و اینفلوئنسرها درارتباط باشید: ارتباطات و شبکه‌سازی از عوامل حیاتی‌ بقا و پیشرفت هر کسب‌وکار هستند. حتی اگر شخصیت درون‌گرایی دارید، بازهم پایه‌ی برندتان را به‌کمک رابطه با سرمایه‌گذاران و فعالان پرنفوذ مستحکم‌تر کنید.

در وبلاگ خود اخبار مرتبط با صنعت را منتشر کنید: هرگز اهمیت وبلاگ‌نویسی را دست‌کم نگیرید. اگر تاکنون وبلاگ حرفه‌ای شخصی نداشته‌اید، کار را از همین امروز و با مقالات کوتاه شروع کنید. فراموش نکنید منتشرکردن مقاله‌ نیز مانند صحبت‌کردن در رویداد است و باعث شناخته‌شدن برندتان می‌شود.

با خبرنگاران حوزه‌ی کسب‌و‌کار درارتباط باشید: خبرنگاران همیشه به‌دنبال محتوا هستند؛ به‌همین‌دلیل معمولا ارتباط خود را با شرکت‌کنندگان در رویدادها حفظ می‌کنند. اگر تعامل خوبی با آن‌ها داشته باشید، پس از مدتی در مرکز توجه‌شان قرار می‌گیرید.

متخصصان را به شرکتتان دعوت کنید: تعامل با متخصصان حرکت کاملا هوشمندانه است که کمک می‌کند مهارت‌های لازم برای بازاریابی کسب‌و‌کار خود را به‌دست آورید. به‌علاوه، همین افراد پس از مشاهده‌ی قابلیت‌هایتان، روی همکاری‌های مشترک آینده حساب باز می‌کنند.

در مسابقات شرکت کنید: اغلب کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارتاپ، توجهی به مسابقاتی ندارند که در حوزه‌ی کاری آن‌ها برگزار می‌شود. بااین‌حال پیروزی در هر رقابتی، نه‌تنها به بهتر دیده‌شدن شما کمک می‌کند؛ بلکه اعتبار برندتان را نیز افزایش می‌دهد.

ارتباطات خود را در سطح بین‌المللی گسترش دهید: هدف از ساختن برند شخصی این است که دیگران شما و کارتان را در زمینه‌ی فعالیت‌هایتان بشناسند و بپذیرند. توسعه‌ی روابط بین‌المللی، خصوصا در بلندمدت، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای پیش روی شما می‌گذارد که شاید پیش از این تصورش را هم نمی‌کردید.

در یکی دیگر از مقالات ، به این موضوع اشاره کردیم که برند شخصی می‌تواند در آینده فرصت‌های شغلی بسیار بهتری برای شما فراهم کند. درواقع، اگر خودتان را به‌خوبی به اطرافیانتان معرفی کنید و نگرش و تفکر مثبتی در آن‌ها به‌وجود بیاورید، آینده‌ی شغلی شما افق بسیار روشن‌تری خواهد داشت. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم پس از توجه به اجزای برند شخصی، روی این نکات نیز کار کنید:

در حوزه‌ی کاری خود متخصص شوید: تاحدممکن دانش و مهارت‌های خود را در زمینه‌ی تخصصی و حرفه‌ای ارتقا دهید تا مردم شما را به‌عنوان فردی متخصص و مطلع در این حوزه بشناسند.

به روش‌های مختلف اعتبار برند خود را ارتقا دهید: کارفرمایان و سرمایه‌گذاران به‌سادگی به کسی اعتماد نمی‌کنند و پیش از هر پیشنهادی، درباره‌ی او تحقیقات زیادی انجام می‌دهند. به‌همین‌دلیل، اگر می‌خواهید فرصت‌های بالقوه‌ی بهتری برای خود فراهم کنید، از کانال‌های مختلف نظیر سخنرانی و وبلاگ‌نویسی که پیش‌ازاین ذکر کردیم، اعتبار برندتان را ارتقا دهید.

در فضای مجازی به‌صورت حرفه‌ای فعالیت کنید: مشخص است فضای مجازی حوزه‌ای وسیع‌تر از وبلاگ را شامل می‌شود. هدف شما این است که خدمات و محصولات خود را به دیگران معرفی کنید. بنابراین، به این نکته باید توجه کنید وقتی مردم نام شما را در موتورهای جست‌وجو یا شبکه‌های اجتماعی بررسی می‌کنند، به چه نتایجی می‌رسند. فعالیت حرفه‌ای به این معنا است که پروفایل کامل و سنجیده‌ای در رسانه‌های اجتماعی، مخصوصا لینکدین داشته باشید. به‌علاوه، تصاویر و ویدئو و محتوایی را منتشر کنید که روی موضوعات دلخواه‌ مردم متمرکز هستند.

ساخت برند شخصی مستلزم زمان است: موفقیت در برندسازی شخصی مثل هر هدف دیگری به زمان نیاز دارد. توصیه می‌کنیم از همین لحظه برنامه‌ریزی برای ساخت یا توسعه‌ی برند شخصی خود را آغاز کنید؛ ولی انتظار نداشته باشید در مدتی کوتاه، به نتایج شگفت‌انگیزی برسید. مهم این است که هدف مشخصی را با ابزارها و امکانات مناسب و همچنین پرانرژی و مشتاق دنبال کنید. تا لحظه‌ای که به نتایج مطلوبتان دست نیافته‌اید، ناامید نشوید و به تلاشتان ادامه دهید.

 

روش‌های کاربردی برای توسعه‌ی برند شخصی کارآمد

اجرای هم‌زمان همه‌ی توصیه‌های ذکرشده در این بخش ضروری نیست. شما می‌توانید برخی از آن‌ها را انتخاب کنید و به‌کار ببندید که با مدل و سبک‌ کاری شما هماهنگی دارند.

روی یکی از کانال‌های بازاریابی بیشتر تمرکز کنید: اغلب اوقات می‌شنویم باید بازاریابی محتوا را در چند کانال مختلف دنبال کنیم. این توصیه اشتباه نیست؛ اما بهتر است پیش از صرف انرژی و زمان، به مخاطبان توجه کنید. بررسی کنید آن‌ها محتوای مطلوب خود را بیشتر از چه کانال‌هایی پیگیری می‌کنند. سپس، سعی کنید در یکی از این کانال‌های ارتباطی مهارت خود را تاحدی افزایش دهید که محتوای واقعا تأثیرگذار و ارزشمندی در آن منتشر کنید.

روی اعتماد‌به‌نفس خود کار کنید: شاید این توصیه تکراری به‌نظر برسد؛ اما چیزی از اهمیت و ضرورت آن کم نمی‌شود. هرچه اعتمادبه‌نفستان بیشتر باشد، به‌همان اندازه به کارهای جدیدی دست می‌زنید که درنهایت، به توسعه و ارتقای برندتان منجر می‌شود.

شوخ‌طبع باشید: فراموش نکنید مردم از روابط انسانی و واقعی بیشتر استقبال می‌کنند. به‌همین‌ترتیب، مخاطبان شما نیز به‌دنبال پیوندهای واقعی هستند نه ارتباطات بیش‌ازحد رسمی. بنابراین، حرفه‌ای رفتار کنید؛ اما درصورت لزوم شوخ‌طبع باشید و کمی خوش بگذرانید و از این طریق نیز نظر مردم را جلب کنید.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
ثروتمندان دنیا درباره پول چه نگرشی دارند؟

محتوای هدفمند ارائه کنید: مخاطبان هدف خود را در شبکه‌های اجتماعی شناسایی کنید و به کمک پست‌هایی که به‌اشتراک گذاشته‌اند، به شخصیت آن‌ها پی ببرید. براین‌اساس، محتوای خود را به‌صورت هدفمند و هوشمندانه تنظیم کنید.

گروه یا انجمن تشکیل دهید: به‌جای اینکه پیرو دیگران باشید و به گروه‌های آن‌ها ملحق شوید، ابتکار را دردست بگیرید. خودتان گروهی با فروم آنلاین راه‌اندازی کنید که در حوزه‌ی کاری یا تخصصی شما فعالیت کند.

درباره‌ی افراد دیگر محتوا تولید کنید: با تولید محتوا درباره‌ی افراد تأثیرگذار، نظر مثبت آن‌ها را جلب می‌کنید. بدین‌ترتیب، فضای همکاری متقابل و پویا بین شما به‌وجود می‌آید.

از دیگران توضیح بخواهید: درمقابل محتوا و صحبت‌ها یا اقدام‌های بی‌معنی و بیهوده‌ی افراد فعال در صنعت خود منفعل نباشید. با مباحثات و انتقادات البته با رعایت شرط ادب، می‌توانید موجی ایجاد کنید که توجه سایر فعالان صنعت را جلب کند.

از اهرم قصه‌گویی استفاده کنید: داستان‌سرایی یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی برند است. شما می‌توانید با تعریف داستان‌های خودتان یا دیگران، ارتباط صمیمانه‌تری با مخاطبان برقرار کنید.

محیط AMA ایجاد کنید: محیط AMA یا Ask Me Anything، یعنی فضایی که به دیگران اجازه می‌دهید سؤالات دلخواهشان را از شما بپرسند. سعی کنید از تبدیل این محیط به فضای تبلیغاتی اجتناب کنید و درعوض، پاسخ‌های دقیق و صحیح و مناسبی به سؤالات بدهید.

اشتباهاتی که به برند شخصی‌تان آسیب می‌زند

گاهی اوقات، برخی از رفتارها و واکنش‌ها بدون اینکه خودتان متوجه پیامدهای آن باشید، به برند شخصی‌تان آسیب می‌زند. اعتبار برند شما فقط با اقدامات غیرقانونی یا محتوای نژادپرستانه و نظیر آن خدشه‌دار نمی‌شود. درواقع، بسیاری از کارآفرینان نوپا بدون اینکه بدانند به برند خود آسیب می‌زنند. شما نباید اجازه بدهید این عادت‌ها فرصت‌‌های موفقیت را از شما بگیرند.

هیچ هدف واضحی ندارید: اگر هدف شما از ساخت برند شخصی تبدیل‌ به اینفلوئنسر است یا اصولا پیش از شروع کار، هدف بلندمدتی برای خود تنظیم نکرده‌اید، به‌احتمال‌ زیاد پس از مدتی در موقعیتی آشفته قرار می‌گیرید.

به‌شکلی بی‌پروا خود را تبلیغ کنید: گرچه بازاریابی عنصر حیاتی برندسازی است، اگر در این کار اغراق کنید و خودتبلیغ‌کننده‌ی مستمر شوید، به‌مرورزمان توجه و احترام مخاطبان را ازدست می‌دهید.

بهترین راه اعتمادسازی این است که از بازخورد مخاطبان در راه بهبود خدمات خود استفاده کنید

هم‌رنگ جماعت می‌شوید: تأکیدکردن بر سابقه‌ها و تجربه‌ها و دستاوردها اگر به‌شیوه‌ی صحیح انجام شود، اعتبار برند را افزایش می‌دهد. باوجوداین در اغلب صنایع، بحث و گفت‌وگوی زیاد درباره‌ی موضوعات باب روز برند شخصی شما را متمایز نمی‌کند.

کانال‌های سنّتی را نادیده می‌گیرید: وبلاگ‌نویسی و حضور در شبکه‌های آنلاین راه‌های مناسبی برای جذب دنبال‌کننده هستند؛ اما هنوزهم ارتباطات حضوری و قدیمی ارزشمند هستند. اگر این ارتباطات را نادیده بگیرید، فرصت‌های ارزشمندی را در راه ساخت برند شخصی خود را ازدست می‌دهید.

خود را از کسب‌وکارتان جدا نمی‌کنید: به‌عنوان کارآفرین باید تفاوت برندینگ استارتاپ و برندسازی شخصی را بدانید. اگر درباره‌ی ساخت برند شخصی خود جدی هستید، باید گام‌هایی بردارید که کسب‌وکارتان را از برند شخصی متمایز کند.

بیش‌ازحد بدقول هستید: وقتی به مخاطبان قول یا وعده‌ای می‌دهید، حتی اگر این قول به‌سادگی انتشار یک پست وبلاگ باشد، باید آن را در موعد مقرر اجرا کنید. بدقولی اعتماد مخاطبان را سلب و برند شخصی شما را با خطر سقوط مواجه می‌کند.

عادت‌های ضعیف شبکه‌‌ی اجتماعی: هیچ‌کس نمی‌تواند شبکه‌های اجتماعی در برندسازی شخصی را انکار کند. بااین‌حال اگر به دام بحث‌های جنجالی بیفتید یا به موضوعات سطحی مشغول شوید، اعتبار خود را ازدست می‌دهید. بحث‌های جنجالی یکی از ویژگی‌های همیشگی شبکه‌های اجتماعی هستند.

عملکرد ناپیوسته‌ای دارید: بدون کار پیوسته و مستمر، نه‌تنها هویت و اعتبار برند، بلکه اعتماد مخاطبان را نیز ازدست می‌دهید.

اشتباه‌های رسانه‌های اجتماعی

همان‌طورکه گفتیم، اگر می‌خواهید برند شخصی تأثیرگذاری داشته باشید، باید به‌طور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی آنلاین حضور پیدا کنید. باوجوداین، برخی از اشتباه‌ها در تولید محتوا یا واکنش‌های رفتاری برندسازی شما را با مشکلات جدیدی رو‌به‌رو می‌کنند. برخی از این اشتباه‌ها عبارت‌اند از: انتشار مطالب غیرمرتبط، انتشار عکس‌ها و تصاویر بی‌کیفیت، اظهارنظر درباره‌ی همه‌ی اتفاقات و وقایع، غلط‌های نگارشی و املایی، محتوای خشک و بی‌روح، استفاده‌ی زیاد از هشتگ و حجم زیاد مطالب فرعی.

 

اعتمادسازی در دنیای اخبار جعلی

همه‌ی مردم می‌دانند اینترنت پر از اخبار جعلی و تیترهای اغراق‌آمیز است که به‌منظور افزایش کاربران منتشر می‌شوند. برندهای مشهور مشتریان واقعی خود را در طول سال‌ها جذب کرده‌اند. در این شرایط، چگونه می‌توانید اعتماد مخاطبان هدف را به‌دست آورید؟

همکاری با میکرواینفلوئنسرها: میکرواینفلوئنسرها افرادی هستند که درمقایسه‌با شخصیت‌های سرشناس بخش‌های مختلف کمتر شناخته‌ شده‌اند و معمولا تعداد دنبال‌کنندگانشان کمتر از دَه‌هزار نفر است. دنبال‌کنندگان این افراد مانند دوستان واقعی آن‌ها هستند و معمولا به حرفه‌ی این افراد اعتماد می‌کنند. طبق آمار، همکاری با میکرواینفلوئنسرها مخاطبان را ۶۰درصد بیشتر با برند درگیر می‌کند؛ زیرا این افراد شخصا روی مهارت‌هایشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

شفافیت عملکرد: به‌یاد داشته باشید مردم انتظار ندارند محصول یا سرویس از همه‌نظر کامل باشد. همچنین، می‌خواهند آنچه می‌بینند باور کنند و با اطمینان‌خاطر به شخص ارائه‌دهنده‌ی خدمات مراجعه کنند. صداقت شما به افزایش محبوبیت و اعتبار برند شخصی شما منجر می‌شود.

تقویت حسن‌نیت مشتری: در قالب سؤالات چهارگزینه‌ای، می‌توانید دیدگاه مشتریان را درباره‌ی خدمات خود جویا شوید و پاسخ آن‌ها را با سایر کاربران به‌اشتراک بگذارید. به‌علاوه، بهتر است دیدگاه‌های آن‌ها را براساس موضوع دسته‌بندی کنید تا مخاطبان به‌راحتی در هر زمینه‌ای که می‌خواهند، از تجربه‌ی سایر مشتریان استفاده کنند.

اهمیت‌دادن به بازخورد مشتریان: تمام لایک‌ها و کامنت‌های گذاشته‌شده در شبکه‌های اجتماعی، در حکم بازخورد مشتری عمل می‌کنند. اگر می‌خواهید اعتماد مخاطبان را جلب کنید، باید نشان دهید به دیدگاه‌های آن‌ها اهمیت می‌دهید.

منبع : https://www.zoomit.ir/2019/1/1/311046/personal-branding-ultimate-guide/

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

معادله ی امنیتی *