مایندفولنس چیست؟

5
(2)

مایندفولنس چیست؟ 7 تکنیک مایندفولنس برای آرامش

اگر شما هم علاقه مند به مایندفولنس، خودشناسی و خودسازی هستید مطمئنا یکی از پرسش هایتان این است: مایندفولنس چیست یا همان ذهن آگاهی چیست؟ و چگونه به من کمک می کند؟ در این مقاله به شما می گوییم که چگونه از طریق مایندفولنس هر لحظه از زندگی خود رضایت داشته باشید.

مایندفولنس (mindfulness)، حضور ذهن یا ذهن آگاهی انرژی ای است که شادمانی را برای ما به ارمغان می آورد. این شادمانی در همین جاست و نباید منتظر آن بود.میلیون ها نفر زندگی می کنند ولی زنده نیستند. اما وقتی شما از نفس خود در همین لحظه آگاه هستید هم زندگی می کنید و هم زنده اید.

اگر می خواهید آرامش، عزت نفس و عظمت خود را آشکارا مشاهده کنید، از تمرینات مایندفولنس غافل نباشید. هر روز ده ها مقاله در مورد ذهن آگاهی mindfulness یا حضور ذهن نوشته می شود و تمرینات جالبی برای مایندفولنس ارائه می شود.

 

در زیر تمرینات مایندفولنس را برای ۷ روز بیان می کنیم:

 

 روز اول

تمرین تنفس مایندفولنس

اولین قدم در ذهن آگاهی تمرکز است. برای ایجاد تمرکز لازم است ذهن خود را از جاهای مختلف به سمت نفس بیاوریم. از آن جایی که نفس حیاتی ترین جزء زندگی ما است تمرکز بر آن باعث می شود از پراکندگی ذهن رها شویم. پس هر از چندگاهی لحظه ای توقف کنید و به نفس خود توجه کنید.

کاملا دم و بازدم خود را دنبال کنید. اگر ذهنتان جای دیگری رفت آن را به آرامی سمت نفس بیاورید.

 

 

 روز دوم

تمرین خوردن مایندفولنس

یکی از تمرینات خوب ذهن آگاهی،غذا خوردن آگاهانه است. وقتی غذا می خورید کاملا آگاه باشید. می توانید یک کشمش یا میوه یا هر چیزی برای خوردن تهیه کنید. حواس پنجگانه خود را درگیر آن کنید: ابتدا کشمش را در دست بگیرید و کاملا آن را حس کنید، سپس آن را نگاه کنید و تمام جزئیات آن را بدون هیچ قضاوتی ببینید. رنگ، شکل، زبری و نرمی و… را.

سپس آن را به سمت بینی بیاورید و بوی آن را حس کنید. سپس در دهان بگذارید و کاملا مزه آن را متوجه شوید.

می توانید برای خوردن غذا یا نوشیدنی ذهن آگاهی را در نظر داشته باشید. یعنی آبی را که می خورید احساس کنید  و…

 

 روز سوم

تمرین راه رفتن مایندفولنس

وقتی می خواهید راه بروید از قدم های خود آگاه باشید. پای خود را در کفش حس کنید و زمانی که پا بر زمین می گذارید از حس پای خود آگاه باشید. این کار باعث می شود با بدن خود ارتباط بیشتری داشته باشید. یکی از عواملی که باعث اضطراب و ناراحتی می شود، پراکندگی ذهن است. تمرینات ذهن آگاهی ذهن را متمرکز می کند.

 

 روز چهارم

تمرین گوش دادن مایندفولنس

چشم ها را ببندید و به نفس خود توجه کنید. برای دقایقی جریان دم و بازدم خود را ببینید. سپس به صدای درون اتاق گوش دهید. سعی کنید به چیز دیگری توجه نکنید و اگر ذهنتان جای دیگری رفت آن را به آرامی به سمت صدا بیاورید. بگذارید گوشتان برای این صدا باز باشد. مهم نیست صدا خوب باشد یا بد. مهم این است که شما اجازه می دهید صدا را بشنوید.

 

 روز پنجم

تمرین مشاهده مایندفولنس

یکی از راه های قوی برای رهایی از وسوسه های ذهنی این است که خود را از ذهنمان جدا بدانیم. برای این منظور، مثل یک ناظر عمل کنیم. اجازه دهیم تجربیات درونی مان همان گونه که هستند دیده شوند. یعنی مثل کسی که به ابر نگاه می کند انگار ما هم به تجربیات خود نگاه می کنیم. تجربیات و احساسات و افکار ما مثل ابری هستند که ما نگاه می کنیم و رها می کنیم.

 روز ششم

تمرین عشق ورزی مایندفولنس

در جایی بنشینید و به نفس خود توجه کنید. از جریان دم و بازدم آگاه باشید. هر دم که انجام می دهید تصور کنید نیروی حیات وارد بدنتان می شود و با خروج نفس نگرانی ها از بدن خارج می شود. بعد از چند دقیقه تصور کنید با دم عشق وارد بدن می شود و با بازدم آرامش شما بیشتر می شود. کلمات عشق و آرامش را تکرار کنید.

 

 روز هفتم

تمرین مهربانی با خود

امروز خود را بپذیرید و اگر برای هر موضوعی ذهنتان شروع به سرزنش کرد، سرزنش را نگاه کنید و رها کنید. خود را با مهربانی لمس کنید و دست بر قلبتان بگذارید و احساس کنید از قلبتان مهربانی وارد بدن می شود. سعی کنید به نیازهای درونی خود آگاه باشید و ببینید چه نیاز درونی مثل امنیت، آرامش و… دارید.

لینک مقاله اصلی : https://zehnemovafagh.com/mindfulness-definition/

این مطلب چقدر مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید و به این مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا : 2

هیچ امتیازی ثبت نشده !

بازدیدها: 45

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

معادله ی امنیتی *