1. خانه
  2. >
  3. بلاگ
  4. >
  5. بازاریابی شبکه ای
  6. >
  7. داستان های موفقیت و...

داستان های موفقیت و تأثیر آن در بازاریابی شبکه ای

به این مطلب امتیاز دهید

داستان چیست؟
داستان شیوه ای است برای انتقال آداب، سنن، میراث فکری و فرهنگی. داستانسرایی پرقدرت ترین شکل یادگیری و انتقال اطلاعات است. داستان های خوب احساسات بشری را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند و می تواند الهام بخش باشد. بر طبق ضرب المثل معروف: « واقعیت را بگویی، یاد خواهم گرفت، حقیقت را بگویی، باور خواهم کرد، اما اگر داستان بگویی برای همیشه در قلبم زنده نگاه خواهم داشت.»
قابل درک کردن مسائل به خصوص در رابطه با محیط کاری بازاریابی شبکه ای که دائما در حال تغییر است، اولویت مهمی است. روایات، داستان های ساختگی هستند که شامل تجارب فردی هم می شوند. این روایات درک فرد از خویشتن را تسهیل می کند و رسیدن به شخصیت و هویتی بالغ را آسان می کند. داستان ها، قدرت تصور خلاقانه و واقعیت گذرا بودن زندگی بشر را به هم پیوند می زند تا پتانسیل های بشری را کشف کنند. این ویژگی به طور خاص باعث پویایی بیشتر در شبکه بازاریابان می شود. زمانی که انسان به فرصت کوتاهی که در اختیار دارد می اندیشد، به دنبال راه حل مناسب برای استفاده بیشتر از این فرصت های کوتاه و زودگذر است. این تأملات و درک لزوم فعالیت بیشتر خلاقیت هر فرد را شکوفا می کند.
تحقیقات نشان می دهد که درک بهتر معمولا از طریق روایت گری تسهیل می شود. به طور موجز تر می توان گفت که روایات تنها موضوع را توضیح نمی دهند، بلکه نمونه عملی ارائه می دهند. پس کشف ویژگی های روایت گری در محیط های مختلف اهمیت بسیاری دارد. وقتی می خواهیم به تجربه ها معنا ببخشیم، داستان و روایت، نقش مهمی در این معنابخشی دارد. افرادی از این روش استفاده می کنند که می خواهند به تجارب سخت و آسیب زا معنا بخشند. معنابخشی عبارت است از تلاش برای تبدیل یک حادثه تازه به یک داستان تا قابل فهم شود. داستان ها نمونه هایی هستند از فرایند معنابخشی بشر. برخی داستان سرایی را اساساً جریانی معنابخش به روابط افراد ذی نفع در داخل و یا خارج شرکت می دانند.
چگونه داستانی تاثیرگذار بگوییم؟
تمام مواردی که در بالا ذکر شد، نشان می دهد که نباید از داستان سرایی به عنوان پتانسیلی تاثیرگذار به راحتی چشم پوشید. این داستان است که به محصول روح می بخشد. شرکت های بازاریابی شبکه ای نیز با آگاهی از این فرصت، آن را به بهترین شکل به کار می گیرند. اما نکته دیگری که در داستان سرایی باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به نوع مخاطب است؛ یعنی باید جنسیت، سن، سطح تحصیلات و نیاز مخاطب را در نظر گرفت. برای خلق داستانی تاثیرگذار باید به موارد زیر توجه داشت:
– با شور و عشق داستان بگویید یا اصلاً سراغ آن نروید.
– واژگان مناسب به کار ببرید.
برای تسخیر قلب و ذهن مردم باید از واژگان مناسب استفاده کرد و آنها را عاقلانه به کار برد. هر واژه ای که استفاده می شود بار معنایی خود را دارد. پس باید دقت فراوان در انتخاب واژه داشت. کلمات برای مخاطب ارزشمند است، زیرا آنها در بین این کلمات به دنبال پاسخ و راه حل هستند. انتخاب محتوای مناسب هم مهم است.
– برای مردم الهام بخش باشید و ارتباطات معنادار در داستان خلق کنید.
همه این وقایع به خاطر مردم است. آنچه یک شبکه را زنده و پویا نگه می دارد، ارتباطات میان افراد است، ارتباط میان شرکت، بازاریابان، ناظران و مشتری ها. پس ایجاد ارتباط عمیق بسیار تاثیرگذار خواهد بود. یکی از رایج ترین شیوه ها برای ایجاد این رابطه عمیق، داستان سرایی است. داستان ها ماجرای زندگی همین مردم است و برای آنها خلق می شوند. از طرف دیگر، داستان ها، شیوه بسیار قدرتمند برای مرتبط کردن مردم با یکدیگر است. داستان به زندگی مردم معنا می دهد و آنها را ترغیب به انجام کارهای شگفت انگیز می کند.
– داستان هایی در مورد خود فرد موفق تاثیرگذاری بیشتری دارد.
اهمیت داستان سرایی دربازاریابی شبکه ای
شرکت ها برای فروش محصول خود با افراد گوناگون ارتباط می گیرند و محصول خود را معرفی می کنند. چیزی که در این مرحله برای شرکت ها اهمیت فراوان دارد، آن است که افراد به خوبی متوجه محصولات ارائه شده بشوند و در عین حال آن را با تمام ویژگی هایش به خاطر بسپارند. این کار ساده ای نیست. داستان ها بهترین راه حل هستند. اطلاعاتی که از طریق داستان انتقال می یابند چندین برابر بیشتر در خاطر مخاطب می مانند. علاوه بر آنکه، داستان سرایی، پیام را جذاب تر می کند.
از طرف دیگر، زمانی که یک شرکت محصولات جدید ارائه می دهد، باید ویژگی ها و خواص آن را در ابتدای کار معرفی کند. اگر این کار انجام نشود، تمام کالاها تقریبا یکسان به نظر می رسند. زیرا بعضی شرکت ها همان محصولات را می فروشند؛ دراین حالت شرکت هم باید با محصولات ارائه شده توسط شرکت های دیگر رقابت کند و هم با محصولات ارائه شده در فروشگاه های اینترنتی. در اینجا تاثیر داستان هایی که مشاوران برای یکدیگر، برای مشتری ها یا جذب کارآفرینان می گویند، بسیار زیاد است. موفق ترین مشاوران می دانند چگونه داستان هایی راجع به موفقیت های شخصی خود را به روایت هایی معنا بخش و مربوط تبدیل کنند تا نه تنها باعث فروش بیشتر شود، بلکه میان آنها و دیگر افراد پیوند عاطفی پدید آورد. به وجود آمدن چنین پیوندهایی در محیط کسب و کار از طریق داستان سرایی بسیار سودمند است.
نقش مهم دیگری که داستان در بحث بازاریابی شبکه ای دارد، آن است که مانع از سوء تفاهم اعضا می شود؛ زیرا اعضا می توانند معنای مورد نظر را به طور ضمنی دریافت کنند. البته برای درک معنا، داشتن زمینه مشترک با مخاطب اهمیت دارد و هر چه این زمینه پر رنگ تر و عمیق تر باشد، تاثیر گذاری داستان بیشتر خواهد شد.

@LuxuryNetworket

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

معادله ی امنیتی *