بازاریابی شبکه ای چیست؟

بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ یا به عبارتیبازاریابی چند سطحی بحث داغ چند سال اخیر جوانانی‌ست که سودای «ثروتمند شدن خودکار» را دارند. یعنی دو سه سالی کار کنند و تلاش کنند، بعد از آن تیمی که چیده‌اند برای آن‌ها درآمدزایی کند و خودشان بروند سراغ ماشین‌سواری و قایق‌سواری و مسافرت‌های لوکس‌شان!

در این مقاله چه می‌خوانیم؟

در این مقاله این موضوعات را بررسی می‌کنیم:

  1. بازاریابی شبکه ای چیست ؟ ( نتورک مارکتینگ چیست ؟ )
  2. چگونه در بازاریابی چند سطحی موفق عمل کنیم؟
  3. تفاوت بازاریابی شبکه ای با شرکت های هرمی
  4. ثروتمند شدن با نتورک مارکتینگ ، واقعیت یا توهم فروشی؟
  5. قانونی بودن یا نبودن نتورک مارکتینگ
  6. حکم شرعی بازاریابی شبکه ای
  7. ملاک انتخاب شرکت بازاریابی چند سطحی خوب چیست؟
  8. استراتژی مناسب تیمی در نتورک چیست؟

تاریخچه بازاریابی شبکه ای در دنیا و ایران - نتورک ارکتینگ چیست

۱) بازاریابی شبکه ای چیست؟

برای آشنایی با نتورک مارکتینگ که یکی از تکنیک‌های بازاریابی به حساب می‌آید، به ترتیب به موارد زیر توجه کنید.

  1. در بازاریابی شبکه ای، شما تعدادی از اجناس را از یک شرکت می‌خرید و به هر کس، در هر جا که می‌توانید می‌فروشید و بابت این فروش، پورسانت دریافت می‌کنید.
  2. تفاوت این روش با ویزیتوری معمولی که همه می‌شناسیم این است که شما می‌توانید چند نفری را (به عنوان زیرمجموعه) انتخاب کنید، تا آن‌ها هم تعدادی از محصولات آن شرکت را بفروشند. شما بابت فروش زیرمجموعه‌های خود، به صورت جداگانه پورسانت دریافت می‌کنید.
  3. در نتورک مارکتینگ هرچه زیرمجموعه‌های -فعال- بیشتری داشته باشید، بیشتر سود می‌کنید.
  4. بازاریابی شبکه ای ( Network Marketing ) یا بازاریابی چندسطحی نوعی بازاریابی مبتنی بر بازاریابی دهان به دهان می‌باشد.
    به زبان ساده و عمومی، بازاریابی دهان به دهان روشی از فروش است که افراد، خودشان یک محصول را به یکدیگر توصیه می‌کنند.
  • به بیانی دیگر نتورک نوعی از استراتژی فروش است که یک شرکت ، محصولات خود را بدون واسطه (عمده فروش یا خرده فروش ) و حتی بدون تبلیغات ، مستقیما به دست مشتری می رساند و اگر مشتری از خرید خود راضی بود ، می تواند محصولات شرکت را برای سود به دیگران معرفی کند.

پیشنهاد میکنم این فایل صوتی را بشنوید :

 

فایل صوتی تاثیر بازاریابی شبکه ای در سبک زندگی

با صدای حجت الاسلام و المسلمین محمدی

۲) چگونه در بازاریابی چند سطحی موفق عمل کنیم؟

برخی از اصلی‌ترین روش‌های موفقیت در بازاریابی شبکه ای را می‌توانید در این چند مورد جست و جو کنید:

  • کیفیت کالا: همان طور که گفتیم، نتورک مارکتینگ بر مبنای بازاریابی دهان به دهان است. یعنی فردی به خاطر کیفیت و یا یک ویژگی خاص یک محصول (یا یک برند)، آن محصول (یا برند) را به فرد (یا افراد) دور و بر خود معرفی می‌کند. خب اگر کیفیت محصولتان پایین است و یا به طور کلی هیچ خاصیت به خصوصی ندارد که مشتری را برای «پول دادن» و خرید کردن قانع کند، نمی‌توانید در بازاریابی شبکه ای موفق عمل کنید.
  • توانایی مذاکره و فروش: باید مهارت‌های فروش را یاد بگیرید. باید بدانید که چطور با مشتری صحبت کنیم؟ باید بدانید که چطور باید با مشتری مذاکره کنیم؟ باید فنون مختلف بازاریابی حضوری را یاد بگیرید.
  • توانایی تیم‌سازی و رهبری: گفتیم هر چه زیرمجموعه فعال بیشتری داشته باشید بیشتر سود می‌کنید (چون در ازای فروش آن‌ها هم پورسانت می‌گیرید). در نتورک مارکتینگ باید توانایی این را داشته باشید که افراد زیادی را به گردتان بیاورید و در آن ها این انگیزه را ایجاد کنید که بهتر و بیشتر کار بکنند.
  • توانایی رهبرسازی (!): همچنین باید این توانایی را داشته باشید که «رهبر» بسازید. یعنی زیرمجموعه‌هایی را تربیت کنید که خود بتوانند رهبری کنند، تیم جمع کنند، در تیم‌هایشان انگیزش ایجاد کنند، و خلاصه تیمی سخت کوش بسازند.
  • هدف گذاری صحیح در بازاریابی چند سطحی :همه در بازاریابی شبکه ای با هدفگذاری سروکار داریم. اگر نگوییم روزانه و هفتگی، حداقل به اجبار باید ماهانه هدفگذاری کنیم چون می دانیم که کمیسیون ها ماهانه پرداخت می شوند. چون پلن های درآمدزایی از مهمترین بخشهای فعالیت ما به حساب می آیند عموما بر اساس پله های پلن، برای خودمان و سازمان مان هدفگذاری می کنیم.توانایی هدف گذاری صحیح در نتورک برای موفق شدن بسیار مهم است .

پیشنهاد میکنم در این خصوص مقاله زیر را نیز بخوانید :

هدف گذاری صحیح در بازاریابی شبکه ای

 هدف گذاری صحیح در بازاریابی شبکه ایمهمترین فعالیت در زندگی و کسب و کار، هدفگذاری است! انسان بدون هدف، مرده ای بیش نیست! انسان بدون هدف، ابزار دست دیگران می شود. این حرفها نه تنها تازه نیست بلکه متاسفانه با حضور جوامع مجازی، زیادی هم کلیشه ای شده است. خیالتان راحت، من هم نمی خواهم در مورد ضرورت هدفگذاری برایتان وراجی کنم. می خواهم به این سؤال جواب بدهم که «چرا وقتی هدفگذاری می کنیم به اهدافمان نمی رسیم؟!» مشکل کجاست؟ البته مسلما با مثالهایی این کار را انجام خواهم داد که برای نتورکرهای عزیز آشنا باشد…

۳) تفاوت بازاریابی شبکه ای با شرکت‌های هرمی

به نقل از دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تفاوت این دو روش این است که در شرکت های هرمی هیچ کالا یا خدمات ملموسی خریداری نمی‌شود. اعضا باید در شرکت سرمایه‌گذاری کنند و متعهدند که افرادی را نیز به شرکت معرفی کنند و آن افراد نیز باید در شرکت سرمایه‌گذاری کنند. البته شرکت های هرمی محصول دار نیز به به بهانه محصول سعی میکنند خود را شرکت بازاریابی چند سطحی معرفی کنند.

اما در بازاریابی چند سطحی در اولویت اول، بازاریاب باید محصول خود را بفروشد و در اولویت دوم باید زیرمجموعه‌هایی را برای خودش پیدا کند که آن‌ها هم بتوانند بفروشند.

شاید گلدکوئست رو یادتون بیاد که بازاریابانش شبانه روز دنبال زیر مجموعه بودند و حتی با پتو جلوی در منزل سوژه مورد نظر می خوابیدند تا سریع اونو وارد شبکه بکنند یا اصطلاحا اونو فالو کنند. در کوئست افراد پول خود رو در سیستم هرمی گذاشته بودند و مجبور بودند برای بازگشت پول و سود بیشتر زیرمجموعه بگیرند. در سیستم هرمی در واقع محصول بهانه است. سکه ها و محصولات کوئست قیمت خیلی کمتری نسبت به پول پرداختی اعضا داشت و در اواخر هم اصلا محصولی در کار نبود و همون سکه ها هم به دست نفرات نمی رسید. در واقع در سیستم هرمی شما پول پرداخت می کنید و ضرر میکنید و برای جبران ضضرتون مجبورید زیر مجموعه بگیرید و همین عمل برای اونها هم تکرار میشه ولی در سیستم بازاریابی شبکه ای سالم در صورتی که شما زیر مجموعه هم نگیرید در قبال پول پرداختی خودتون محصول مناسب و با ارزش واقعی دریافت میکنید پس عملا کسی در سیستم سالم ضرر نمی کنه.

پیشنهاد میکنم در این خصوص مقاله زیر را نیز بخوانید :

ساده ترین روش تشخیص بازاریابی شبکه ای از هرمی های محصول دار

هرمی محصول داریکی از سیستم های کلاهبرداری که تاکنون به شکل های مختلفی فعالیت کرده است دسیسه هرمی یا همان پیرامیدهای ناسالم است. این طرح، بیشتر یک نوع بازی با پول است که درآن، افراد ترغیب می شوند که پولی بپردازند و وارد شبکه شوند و افراد دیگری را هم بیاورند تا بتوانند از ورود آنها پول دربیاورند. دسیسه هرمی از نظر ظاهری بسیار شبیه بازاریابی شبکه ای (یا همان نتورک یا MLM) است چون هر دو از روش پورسانت دهی چندسطحی یا همان هرمی استفاده می کنند…

 

 

۴) ثروتمند شدن با بازاریابی شبکه ای، واقعیت یا توهم؟

به آمار زیر (منقول از ویکی پدیا و اکونومیست) دقت کنید:

  • شرکت Amway’s: در کشور انگلیس، تنها ۱۰ درصد از بازاریاب‌های این شرکت بزرگ بازاریابی شبکه ای در ایالات متحده و جهان، توانسته‌اند درآمدی داشته باشند و از بین ۳۳ هزار بازاریاب این شرکت، ۰٫۳ درصد از بازاریاب‌ها درآمدی معادل با درآمد معمول و متوسط جامعه داشته‌اند.
  • شرکت Mona Vie’s: فقط یک درصد از بازاریاب‌های این شرکت توانسته‌اند سود دریافت کنند (۲۰۰۷).
  • بازاریابی شبکه ای در آمریکا: در سال ۱۹۹۸ درآمد سالانه‌ی بیش از ۹۰ درصد از فروشندگان آمریکایی شاغل در شرکت‌های شبکه ای کمتر از سالانه ۵ هزار دلار بود. رقمی بسیار کمتر از کمترین درآمد لازم برای امرار معاش در آمریکا.
  • و… (از این دست آمارها را در گوگل جست و جو کنید بسیار است).

درصد بسیار زیادی از افرادی که در بازاریابی چند سطحی فعال هستند درآمد پایینی دارند. حال ممکن است برخی از افراد اذعان کنند که خب این به دلیل تلاش ناکافی آن‌هاست، این طبیعی ست که عده‌ای که تلاش نمی‌کنند و به طبع آن موفق نمی‌شوند زیادند.
اما نکته اصلی این جاست که بسیاری از افراد هنگام جذب در شرکت‌های شبکه ای، به آن‌ها غیر مستقیم تلقین می‌شود که این روش، روشی‌ست که در آن می‌توانید بسیار ساده و سریع ثروتمند شوید (به نحوه کشیدن گراف‌ها توسط کسی که شما را پرزنت می‌کند توجه کنید. غیر مستقیم سعی می‌کند به شما بفهماند که میبینی؟ به همین سادگی می‌توانی ثروتمند شوی! و در پایان فقط به یک جمله اکتفا می‌کند که کار ساده‌ای نیستا! سخته).

در این خصوص مشکل اصلی اینه که تعداد نفراتی که وارد نتورک میشوند بسیار زیادند اما نرخ موفقیت و به درآمد رسیدن طبق آمار های رسمی حدود ۵ درصد است. یعنی از هر ۱۰۰ نفر ۵ نفر به درآمد مناسبی میرسند، این آمار ارتباط مستقیمی با استراتژی تیمی در نتورک دارد.سوالی که در بخش هشتم این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد این است که آیا می توان نرخ موفقیت در نتورک مارکتینگ را با انتخاب استراتژی مناسب افزایش داد؟

پیشنهاد میکنم در این خصوص مقاله زیر را نیز بخوانید :

حقایقی در مورد بازاریابی شبکه ای که شاید به مزاجتان خوش نیاید !

موفقیت در بازاریابی شبکه ایقبل از ارائه این مقاله لازم دانستم تا به این نکته اشاره کنم که بنده مخالف بازاریابی شبکه ای و منکر فعالیت های مفید و رشد شخصی افراد، همچنین رشد دامنه اشنایان و دوستان در این تجارت نیستم ولی لازم میبینم تا با مطرح کردن یکسری آمار و اطلاعات به شما کمک کنم تا به دور از فضای ساختگی انگیزشی و ترسیم زندگی لاکچری ، بهتر در این تجارت فعالیت کنید و دید روشن تری نسبت به آن داشته باشید و احتمال موفقیت در نتورک مارکتینگ را درک کرده و سطح توقع صحیحی از درآمد بازاریابی شبکه ای داشته باشید…

 

هدف از بیان این مطلب این است که هیچ ویژگی به خصوصی در نتورک مارکتینگ وجود ندارد که این شغل را به یک شغل خاص و ویژهدرآمدزا تبدیل کند. بسیاری از مشاغل می‌توانند پردرآمد باشند و با تلاش بسیار، نتیجه‌ای شگفت‌انگیز را برای شما رقم بزنند. این شمایید که باید اصولی، صبورانه و با تلاش و ممارست به کارتان ادامه دهید. از این قبیل صحبت‌ها که بازاریابی شبکه ای یک روش خاص و مرموز است و مثلا دولت‌ها نمی‌خواهد که همه آن را بشناسند (چون قرار نیست همه پول‌دار شوند!) و… صرفا یک توهم است.

آیا با تلاش و کوشش و… می‌توان موفق شد؟

محیط نتورک مارکتینگ پر است از جملاتی که انگیزشی هستند، جملاتی با مضمون:

  • تلاش کردن نتیجه‌بخش است.
  • هیچ وقت ناامید نشو.
  • هر کس بهت گفت موفق نمیشی بدون داره بهت حسادت می‌کنه.
  • موفق شو و با لامبورگینی از جلوشون رد شو تا بسوزن.
  • و…

نفس بسیاری از این جملات درست است. بله با تلاش و کوشش و شکست‌ناپذیری می‌توان موفق شد. اما قبل از آن مسلما باید در مسیری درست گام برداریم. جوانب مختلف کاری که می‌خواهیم انجام دهیم را بسنجیم، بعد اقدام کنیم. از کاری که می‌خواهیم انجام دهیم مطمئن شویم، بعد تلاش و سخت کوشی و تسلیم نشدن و… را استارت بزنیم. «انتخاب یک شغل درست» نیز بخشی از این تلاش و کوشش و… است.

برخی از اصلی‌ترین انتقادهایی که به سیستم فعلی نتورک مارکتینگ در ایران وارد است موارد زیر می‌باشد:

  • کیفیت کالاهایی که بسیاری از این شرکت‌ها ارائه می‌دهند، گاها فوق‌العاده پایین است. بنابراین کمتر می‌توان توقع داشت که این محصول به طور دائم و مستمر به فروش رود. مگر توسط خود بازاریاب و آن ۳۰ نفر از دوستان و آشنایان اطراف او.
  • تعداد بازاریاب‌ها از حدی که فراتر برود، بازاریاب‌های بخش متوسط رو به پایین هرم، عملا درآمد قابل توجهی نمی‌توانند داشته باشند و صرفا اندک فروشی می‌توانند بکنند و آن سود رویایی فقط می‌تواند عاید اعضای بالای هرم باشد (مسئله فروریزش هرم).
  • وقتی که بررسی می‌کنید که در چه حالت می‌توانید با این سیستم ثروتمند شوید، می‌بینید که باید تیمی بزرگ و فعال را داشته باشید. یک هرم بزرگ که بیشتر اعضای آن فعال هستند و دائم در حال فروش هستند. و این، تنها حالتی است که شما می‌توانید موفق شوید.
    برای داشتن چنین هرمی قطعا شما باید یکی از سخت‌کوش‌ترین و باهوش‌ترین افراد کشور باشید (بدون اغراق). و فقط ۱ درصد از افراد در این سیستم‌ها می‌توانند چنین موفقیتی داشته باشند. در صورتی که در بسیاری از مشاغل دیگر هم همین است! شما اگر بسیار تلاش کنید و بسیار باهوش باشید می‌توانید جزو ۱ درصد ثروتمند در آن زمینه باشید. با این تفاوت که اگر تلاش کردید و جزو آن یک درصد نشدید، کماکان به جایگاه شغلی و درآمدی بالایی در آن شغل رسیده‌اید.

پیشنهاد میکنم در این خصوص مقاله زیر را نیز بخوانید :

آینده درخشان تان را بخاطر بازاریاب شدن بر باد ندهید!

آینده درخشان تان را بخاطر بازاریاب شدن بر باد ندهید!در برخی از متون، حرفه بازاریابی شبکه ای به عنوان کاری پاره وقت معرفی شده و درآمد آن با عنوان درآمدی مازاد شناخته می شود. اما در جلسات پرزنت، برخی از لیدرها این حرفه را با عنوان تنها موضوع مهم در زندگی فرد و تنها راه رسیدن آنان به درآمد معرفی می کنند. از افراد جوان در این جلسات خواسته می شود هر کاری که دارند کنار گذاشته و تمام وقت و تمرکزشان را بر روی فعالیت بازاریابی شان بگذارند، حتی برخی از آن ها تأکید بر افزایش مجموعه به جای افزایش خرده فروشی واقعی محصول دارند…

 

۵) بازاریابی شبکه ای از نظر قانونی

مجوز بازاریابی شبکه ای - نتورک ارکتینگ چیست - بازاریابی شبکه ای قانونی

وارد وب‌سایت شرکت شوید و نماد رو به رو را بررسی کنید. اگر سبز بود یعنی مجاز به فعالیت است، اگر زرد بود یعنی «مجاز به فعالیت و فرصت یک‌ماهه برای رفع ایراد دارد» و در پایان اگر قرمز بود یعنی موقتا به مدت ۶ ماه تعلیق شده است.

هر از گاهی برخی از این شرکت‌ها تعلیق می‌شوند و دوباره باز می‌شوند. در مورد مجاز بودن فعالیت این نوع شرکت‌ها همواره در بین مسئولان تردیدهایی وجود دارد، اما هم‌اکنون نمی‌توان به صورت قطعی گفت که شرکت‌های بازاریابی شبکه ای، بدون مجوز یا غیر قانونی هستند.

لیست شرکت های دارای مجوز بازاریابی چند سطحی از کمیته نظارت  :

http://www.easnaf.ir/Forms/ActiveCorporateLists.aspx#1

همچنین توصیه می گردد در هیچ شرکت فاقد پروانه کسب بازاریابی چند سطحی عضویت و فعالیت نداشته باشید و به منظور اطمینان از صحت شرکت های دارای مجوز با ارسال نام شرکت به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲ اطمینان حاصل نمایید.

۶) حکم شرعی بازاریابی شبکه ای

وقتی به استفتاء از چند مرجع تقلید بزرگ می‌پردازیم، پاسخ‌های زیر را خواهیم شنید:

  • آیت الله خامنه‌ای:

سؤال: همانگونه که مستحضرید آیین نامه ای توسط وزارت صنایع، جهت فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکه ای تنظیم شده است، خواهشمند است نظر فقهی مقام معظم رهبری(مدظلّه العالی) را در مورد این آیین نامه و فعالیت طبق آن اعلام فرمایید.

جواب: چنانچه آیین نامه مزبور از نظر شورای محترم نگهبان مورد تأیید باشد، فعالیت اقتصادی بر طبق آن فی نفسه اشکال ندارد.
  • آیت الله سیستانی: اگر به صورت زنجیره‌ای و هرمی ادامه یابد محل اشکال است.
  • آیت الله مکارم: تنها در صورتی که بازاریابی به صورت شبکه ای و زیر مجموعه‌ای نباشد و سود حاصله فقط به بازاریاب اول تعلق گیرد اشکالی ندارد و غیر آن اشکال دارد.

۷) ملاک انتخاب شرکت بازاریابی چند سطحی خوب چیست؟

در اینجا قصد داریم از شما درخواست نماییم که قبل از پیوستن به این شرکت ها با طرح چند سؤال ساده توانایی خود را به عنوان یک بازاریاب موفق بسنجید و بعد از این که از توانایی خود مطمئن شدید نسبت به آغاز فعالیت خود در این حرفه اقدام نمایید :

۱ – آیا از توانایی فروش برخوردار می باشید؟

بعضی از افراد به صورت ذاتی یک فروشنده ی خوب می باشند و یا مهارت های لازم را برای این کار به دست می آورند. این افراد انسان های برون گرا و مهربانی می باشند که قدرت خوبی برای سخن گفتن در بین عموم مردم را دارند و از انگیزه و اعتماد به نفس بالایی برخوردار می باشند. بازاریابی شبکه ای مانند هر حرفه ی دیگری فرصتی را برای پیشرفت و رشد مهارت های شخصی و شغلی ارائه می کند؛ اما باید این را مدنظر قرار داد که موفقیت در این کسب و کار مستلزم تلاش و صرف زمان است. قبل از آغاز فعالیت، لازم است که با کسانی که در این حرفه به موفقیت دست یافته اند، مشورت کرد و از تجربه های آنها استفاده نمود.

۲ – آیا محصولی که شرکت برای فروش ارائه می دهد، همان محصولی است که شما هم به استفاده از آن نیازمند بوده و توانایی فروش آن را دارید؟

اگر افرادی که به فعالیت در شرکت های بازاریابی شبکه ای می پردازند اعتقاد به نحوه فعالیت تجاری و محصولات شرکت داشته باشند، تقریباً بیشتر کار فروش خود را انجام داده اند. یک محصول خوب و مناسب همواره مشتری های زیادی خواهد داشت و نیاز به صرف انرژی و وقت زیادی برای متقاعد نمودن افراد برای خرید آن محصول نیست، وقتی خود شما تمایلی به خرید و استفاده از محصولی را نداشته باشید مسلماً فروش آن برایتان کار بسیار دشواری می باشد.

۳ – آیا شرکت قابل اعتماد می باشد؟

تنها به این که یک شرکت خود ادعا می کند که مجوز بازاریابی شبکه ای را کسب کرده است، اعتماد و اکتفا ننمایید، حتماً در رابطه با طرح و نحوه پورسانت دهی و نوع محصولات شرکت تحقیق نمایید. و جهت اطمینان از اصالت مجوز بازاریابی شبکه ای می توانید به سایت های www.easnaf.ir و یا www.iranhoshdar.ir مراجعه نمایید و از قانونی بودن فعالیت این شرکت ها اطلاع حاصل فرمایید.

۴ – آیا طرح در آمد زایی شرکت یک طرح هرمی می باشد؟

طرح و دسیسه های هرمی اغلب قصد دارند، خود را مشابه طرح های سالم بازاریابی شبکه ای نشان دهند. مهمترین مشخصه طرح های هرمی این است که درآمدزایی در این سیستم ها عمدتاً بر اساس جذب سایر افراد صورت می گیرد و همچنین باید برای عضویت در آن شرکت هزینه ای پرداخت نمایند. در وهله ی اول، سود شما باید از فروش خدمات و محصولات به استفاده کنندگان واقعی به دست آید، فرقی ندارد که شما خودتان این محصولات را به فروش برسانید یا افرادی که آنها را جذب کرده اید محصولات را بفروشند.

۵ .آیا با پیوستن به شرکت خطر زیان مالی برای شما وجود دارد ؟

بررسی کردن سیاست باز خرید شرکت بسیار با اهمیت است، زیرا اگر شما تصمیم به خارج شدن از شرکت گرفتید، از حق و حقوق تان آگاه خواهید شد، اگر یک نفر تصمیم به خروج از شرکت گرفت، موجودی ها و کمک های خریداری شده برای فروش در طول ۱۲ ماه گذشته را به حداقل ۹۰% قیمت خرید بازخرید کند. توجه به موارد ذکر شده و به کار بستن نکات کلیدی می تواند در پیشبرد اهداف اشخاصی که خواستار فعایت تجاری در سیستم های بازاریابی شبکه ای سالم هستند، راهگشا باشد.

۸)استراتژی مناسب تیمی در نتورک چیست؟

استراتژی بازاریابی شبکه ای - استراتژی نتورک مارکتینگ
استراتژی بازاریابی شبکه ای

همینطور که قبلا گفتیم تعداد نفراتی که وارد نتورک میشوند بسیار زیادند اما نرخ موفقیت و به درآمد رسیدن طبق آمار های رسمی حدود ۵ درصد است. یعنی از هر ۱۰۰ نفر ۵ نفر به درآمد مناسبی میرسند، این آمار ارتباط مستقیمی با استراتژی تیمی در نتورک دارد.سوالی که مطرح می شود این است که آیا می توان نرخ موفقیت در نتورک مارکتینگ را با انتخاب استراتژی مناسب افزایش داد؟

طبق بررسی ها و تجارب شخصی بنده و مطالعات و تعامل با لیدرهای شرکت های مختلف ۲ استراتژی متداول در نتورک مارکتینگ ایران مرسوم است که به بررسی و مقایسه آنها می پردازیم :

استراتژی فروش پلناستراتژی ساختن تیم فروش
حس خوب در آینده ای دورحال خوب
کسب درآمد در آینده ای دورکسب درآمد حال
شبکه سازیفروش
خرید اجباری و فانخبری از خرید اجباری نیست
محصول بهانه استکیفیت و قیمت محصول مناسب
ملاک انتخاب شرکت : پلنملاک انتخاب شرکت : محصول و سود خرده فروشی
اغواگری و جوگیر مارکتینگصداقت
فالو هیجانی و ایمانی و …خبری از فالو نیست ، تکنیک فروش ، مزیت محصول
استفاده از لیست گرم و فروش اعتبار شخصخبری از لیست گرم نیست-بازار هدف
تمایل به  تمام وقت کارکردنپاره وقت
ادیفای یا ارزش گذاریخبری از ادیفای نیست
نرخ موفقیت حدود ۵ درصدنرخ موفقیت بالای ۵۰ درصد

 

  • استراتژی فروش پلن : اکثر نتورکر های ایرانی با این استراتژی کار میکنن که البته پس مانده ی شرکت های هرمی و باینری قدیمی و غیر قانونی است.لیدر های شرکت هایی مثل کوئست بعد از قانونی شدن نتورک در ایران وارد شرکت های شبکه ای شدند و با همون استراتژی ها شروع به فعالیت کردند. شرکت های ایرانی هم سیاست گذاری خودشون رو بر اساس همون استراتژی ها پیش بردند. درواقع وضعیت فعلی نتورک در ایران و افرادی که در شرکت ها پرزنت شدند و چند ماهی فعالیت کردند والان به آنتی نتورک تبدیل شدند حاصل این استراتژی هستند.وقتی فردی برای جلسه پرزنت وارد این تیم ها میشه با اولین چیزی که مواجه میشه فروش پلن شرکت و تصویر سازی یک آینده ی خوب با درآمد بالا و حس عالی است که زمان اون بسته به تیم ها از ۶ ماه تا ۲ ساله.البته ما با زمان کاری نداریم و روی خود استراتژی بحث میکنیم.نکته ی بعدی بحث شبکه سازیه در واقع با کشیدن استیج درآمدی به فرد القا میکنیم که اگه شبکه بسازی و طبق استیچ پیش بری میترکونی و به همه ی اهداف و آرزوهات میرسی.اولین قدم برای شروع فعالیت خرید محصولات است.البته محصولاتی که بهانه هستند و درواقع این پلن و طرح درآمدیه که مهمه.نکته ی بعدی بعد از چند روزی فعالیت فرد خرید اجباری با عناوین مختلفی مثل شرکت در جلسات لیدر ها یا فان ها پیش میاد و مرتبا طرح هایی این چنینی گذاشته میشه و تیم ها شروع میکنند به فالو کردن تا تعداد نفرات بیشتری رو به این جلسات برسونند و جایگاه محصول و فروش ان هیچ اهمیتی نداره یا اهمیت خیلی کمی داره، افرادی هم که به دنبال موفقیت هستند هرماه کلی محصول میخرند و انبار میکنند یا زیر قیمت میفروشند تا به شرط جلسات برسند البته مفهوم دابلیکیت یا همانند سازی یا همون تکثیر هم بی تاثیر نیست.به فرد میگیم بخر و به جلسه برس تا تکثیر بشه اما در حقیقت داریم انبار سازی کالا رو تکثیر میکنیم.ملاک شرکت مناسب در این استراتژی پلن درامدی خوبه و مهم نیست محصول شرکت چیه، بنابراین یکی از عوامل ریزش تغییر پلن شرکته. یکی دیگه از ابزارهای مهم این استراتژی جلسات هدف ، فالو های هیجانی ، ایمانی و کلا جوگیر کردن مجموعه و نفراته که باعث میشه افراد کم کم عقده ای بشن و حس گرگ بودن بهشون دست میده وهر روز حریص تر و حریص تر میشن و در صورتی هم که درآمدی داشته باشند بازم حس خوبی ندارند چون فکر میکنند کم بدست آوردند و خودشون رو  با دیگر نفرات و لیدرهای بالایی مقایسه میکنند.چون پایه درآمد توی این استراتژی آینده و امیدواری دادن و جوگیر کردن افراده به لیست گرم نفرات نیاز داریم تا در واقع فرد اعتبار خودشو بفروشه تا شبکه بسازه.در این استراتژی اکثر لیدرهای ارشد به سمت تمام وقت کارکردن غش کرند و نفرات مجموعه هم اهداف سیستمی برای خودشون در نظر میگیرند تا زودتر به اصطلاح فول تایم بشن و کسب و کار فعلیشون رو رها کنند و مزه ی ازادی و استقلال مالی رو بچشند ! ابزار بعدی ادیفای یا ارزش گذاری لیدرهای ارشد مجموعه برای کف مجموعه است ، با این کار درواقع الگو سازی میکنیم تا نفرات بیشتر تلاش کنند و به جایگاه لیدرهای ارشد برسند. در بسیاری از موارد با اشتباه یک لیدر ارشد یا بعضی جلسات لیدرهای ارشد و بیان برخی مطالب باعث ریزش مجموعه میشه .نرخ موفقیت توی این استراتژی ۵ درصده و اکثرا کف و بدنه مجموعه ریزش داره . چون افراد همش این حس رو دارند که ضرر کردند. اینجاست که لیدر ها با فالو به نفرات میگن که شما جنس خریدید و درواقع ضرر نکردین.مشکل اصلی لیدرها اینه که تعریفی از ضرر توی این استراتژی ندارند، تعریف ضرر اینجا بر اساس پرزنت ها و فالو های هیجانی و ایمانی ، بدست نیاوردنه نه از دست دادن.یعنی فرد مرتبا با خودش میگه من ۶ ماه فعالیت کردم و هیچی در نیاوردم یا کم درآوردم و از اونجایی که ما در پرزنت و با ادیفای سطح توقع افراد رو بالا بردیم ، فرد دیگه تمایلی به ادامه فعالیت نداره و چون عقده هاش سر باز کردن تبدیل میشه به یک ضد نتورک اساسی ! چیزی که این روزها زیاد میبینیم !
  •  استراتژی ساختن تیم فروش : در این استراتژی توی جلسه پرزنت باید حال خوب و درامد خوب فعلی رو به فرد بفروشیم ، مثال : شما میتونی مقداری محصول رو با تخفیف ۲۵ درصدی بخرید و تا اخر هفته اونا رو بفروشید و ۲۵ درصد سود و درآمد داشته باشید . بنابراین ما نیاز نیست آینده ای دور رو برای فرد ترسیم کنیم با درآمدی ملیاردی ! نکته ی دیگه اینه که اگه فرد آموزش های فروش رو ببینه و درک کنه که علاقه ای به فروش نداره یا توان فرش نداره بدون اینکه ضد نتورک بشه و زمان زیادی رو از لیدرهاش بگیره از سیستم خارج میشه یا در صورتی که از کیفیت محصولات خوشش بیاد تبدیل میشه به مشتری محصولات و مصرف کننده . تاکید این استراتژی در فروش محصولاته و بعد تشکیل شبکه ای از فروشندگان. در این سیستم خبری از فان و جلسات شرطی و خرید اجباری و فالو های هیجانی و ایمانی نیست. ملاک انتخاب شرکت مناسب کیفیت و قیمت و سود خرده فروشی مناسب محصولاته. در این سیستم بجای اغواگری و جو دادن باید صداقت و آموزش های مناسب فروش داشته باشیم.در این استراتژی بجای لیست گرم ما باید بازار هدف مناسب محصولات رو پیدا کنیم و سعی کنیم مشتریان راضی داشته باشیم.این یک سیستمه پاره وقته و ما با استیج کشیدن سطح توقع و انتظار افراد رو بالا نمیبریم تا از شغل فعلیشون و وضعیت زندگی و خودروی فعلیشون متنفر بشن و دیگه لذت نبرند. در واقع فرد با چند ساعت کار فروشندگی در هفته یه درآمد مازادی داره و لذت میبره از کار پاره وقتش. در این سیستم ما ادیفای و جو دادن بیخود نداریم. توی دنیا شما رهبری رو نمی شناسید که ۱۰ نفر ادیفای کننده و معرف داشته باشه ! نرخ موفقیت در این سیستم بالای ۵۰ درصده چون هر فردی با هر شرایطی رو وارد نمیکنیم و مرتبا با ذهنش و اهدافش ور بریم تا عقده هاش چند ماه دیگه بزنه بیرون و از همه ی ما متنفر بشه !

در اخر میخوام بگم هیتلر و گاندی هر دو رهبر بودند، این شما هستید که انتخاب میکنید چگونه رهبری باشید.رهبری که با عذاب وجدان از خرید های اجباری کف مجموعه می خوابه یا رهبری که با افتحار کمک کرده چند نفر درآمد بیشتری داشته باشند.

دوستان باید بپذیریم که نتورک یا بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی یا هرچیزی که اسمشو بگذاریم امروزه در دنیا بر پایه ی فروش داره کار میکنه و در سیستم های یکبار خرید باید از خودمون بپرسیم پورسانت ها داره از کجا پرداخت میشه ؟ اگر به فروش علاقه ندارید این یک توهمه که میتونید تیم فروش خوبی بسازید و در نتورک مارکتینگ مجموعه بزرگی بسازید. با ۲ دقیقه صحبت کردن شما راجع به محصول و فروش تیم شما تشخیص میدن شما تا حالا کار فروش انجام دادین یا دارین نقش بازی میکنید. ضمنا باز هم باید بپذیریم یه قانون بد از بی قانونی بهتره .پس سعی نکنید وارد شرکت هایی مثل تخفیفات ، هزار خدمات ، ای نو تی ، تلفیق هنر و … نشیم. هر چند حق با اونا باشه .چون تجربه چندین ساله نتورک توی ایران ثابت کرده یه سیستم نمی تونه رشد کنه اگر تابع قانون نباشه.

در پایان برای گردآوی و نوشتن این مقاله زمان زیادی رو صرف کردم. خوشحال میشم تا با نظرات و تجربیات نتورکیتون به تکمیل شدن این مطلب کمک کنید .

 

پیشنهاد میکنم مقاله زیر را نیز بخوانید :

احتمال موفقیت در بازاریابی شبکه ای

 عوامل مؤثر برای کسب موفقیت در بازاریابی شبکه ایجان تیلور دکترای تحقیق جامع و تجزیه و تحلیل طرح های درآمدزایی، بیش از ۴۰۰ شرکت مختلف mlm در کشورهای مختلف را مورد تحلیل قرار داده و در کتاب خود با نام “باید ها و نباید های mlm ” یافته های خود را بیان کرده است.

این روزها همه ما حداقل یک بار با افرادی که در حال فعالیت در بازاریابی شبکه ای هستند، برخورد کرده ایم و حداقل یک بار برای ما شرایط کار و نحوه فعالیت آنها، توضیح داده شده است. شاید در یک مهمانی حضور پیدا کرده اید یا اینکه با یکی از دوستان قدیمی …

این مطلب چقدر مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید و به این مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا :

بازدیدها: 6405

پست های مرتبط

6 دیدگاه در “بازاریابی شبکه ای چیست؟”

  1. تلفيق هنر

    سلام
    مرسی از توضیحات کاملتون
    منم در پایان به همه توصیه می کنم :
    ١- در وهله اول،مطئن شید تجارتی که انتخاب کردید بر طبق مقررات اون کشور و نیاز مبرم مصرف کننده باشه
    ٢- در وهله دوم،این سوال رو از کسی که به شما توضیح میده،در واقع پرزنت می کنه،بپرسین،اگر من پولی پرداخت نکنم چطور میتونم به اون آینده ای که مرتبا تکرار میکنید دست پیدا کنم؟
    با مطرح کردن سوال دوم،همه چیز به راحتی واستون مشخص میشه
    اگر احساس میکنید خیییلی سردرگم هستید و این مورد توسط یکی از نزدیکانتون به شما معرفی شده،تعارف رو کنار بگذارید و “نه” گفتن رو یاد بگیرید.با سوال از نزدیکترین شعب نیروی انتظامی،از وضعیت اون تجارت آگاه میشید.جلسات این نوع تجارت که عمدتا هرمی هستن،معمولا به صورت پنهونی هست،هیچ وقت در بنری مشاهده نمیکنید که جلسه کار تیمی فلان تجارت هرمی یا شبکه ای،در فلان مکان برگزار میشه،چون نیروی انتظامی متوجه میشه،پس مراغب اندک پولی که تو جیبتون هست باشید که هدف،از چنگ شما درآوردنه همون میزان اندک پوله،نه تشکیل آینده رویایی،هیچ گربه اى محض رضای خدا موش نمیگیره

  2. هادی

    مطلب خوبی بود.سپاس

  3. مجتبی

    کامل ترین مطلبی که تا حالا در تمام اینترنت راجع به نتورک خومدم همین بود. واقعا ممنونم کل تجربمو از نتورک بخوام بنویسم همین بخش هشتم مقاله

  4. امیر

    مقاله رو خوندم. بسیار کامل بود ولی حس اینکه نتورک بده و کار نکنید رو داره میده بیشتر 🙁

    1. طائفی

      ببین شرکتت ب سمت راسته بیشنر یاچپ! حست درست میشه

دیدگاه خود را بنویسید

معادله ی امنیتی *