1. خانه
  2. >
  3. بلاگ
  4. >
  5. بازاریابی شبکه ای
  6. >
  7. تاریخچه بازاریابی شبکه ای...

تاریخچه بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ)

4.5/5 - (10 امتیاز)

تاریخچه بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) در دنیا :

اولین بار، یک شرکت دوچرخه سازی در روسیه از این ایده استفاده کرد و برنامه‌ای ترتیب داد که مشتریان با پرداخت ۱۰ روبل بجای ۵۰ روبل صاحب دوچرخه شوند اگر چهار مشتری دیگر نیز معرفی کنند؛ ولی فروش کمپانی بسرعت به اشباع رفت. در روسیه به آن شرکت بهمنی و در فرانسه به آن گلوله ی برفی لقب دادند و صد در صد تقلب و کلاهبرداری تلقی شد. از آن پس، سیاستمداران، اقتصاد دانان و جامعه شناسان زیادی بدنبال پیدا کردن راهی بودند که از این ایده به نفع همه استفاده کنند.

اولین کمپانی که بطور رسمی فعالیت بازاریابی شبکه ای را در سال ۱۹۳۰ آغاز کرد، کمپانی ویتامین کالیفرنیا بود که نام خود را در سال ۱۹۳۹ به نوترالایت تغییر داد و امروزه محصولات خود را از طریق کمپانی اموی به فروش می‌رساند

اَم‌وِی (به انگلیسی: Amway) مخفف (American Way) یک شرکت آمریکایی است که از تکنیک‌های بازاریابی شبکه‌ای استفاده می‌کند و مبادرت به فروش انواع محصولات شامل محصولات سلامتی، زیبایی و لوازم بهداشت در منزل می‌نماید. شرکت اموِی در سال ۱۹۵۹ توسط ج. ون اندل و ریچارد دیواس راه‌اندازی شد. طبق آمار معتبر در مورد این کمپانی گزارش فروش ۱۱/۸ میلیارد دلار آمریکا در سال منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳ (هفتمین سال پیاپی رشد شرکت) را دادند. خط تولید شرکت شامل محصولات بهداشت خانه، محصولات بهداشت فردی، جواهرات، لوازم الکترونیکی، مکمل‌های غذایی، تصفیه آب، تهویه هوا، لوازم آرایشی و بیمه است. در سال ۱۹۷۴ طرح این شرکت فعالیت هرمی شناخته شد و از ادامه فعالیت شرکت جلوگیری گردید . AmWay برای رفع اتهام از خودش در مدت ۴سال میلیونها دلار برای هزینه های قانونی پرداخت کرد . تا در نهایت در ۱۹۷۹ ، FTC (کمیسیون تجارت فدرال) رای داد که AmWay یک Pyramids نیست ، یعنی منافع آن از فروش محصولات حاصل می شود و در نتیجه FTC ،نتورک مارکتینگ را به عنوان یک سیستم توزیع قانونی و موثر معرفی کرد . اموی با رتبه ۱۱۴ در بین بزرگ‌ترین شرکت‌های خرده‌فروشی دنیا توسط دلویت در سال ۲۰۰۶ دسته‌بندی شد و با رتبه ۲۵ بین بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی در ایالات متحده توسط فوربرز در سال ۲۰۱۲ دسته بندی شد. در حال حاضر اموی در بیش از ۵۰ کشور دنیا نمایندگی و در بیش از ۸۰ کشور دنیا مشتری دارد .

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
حداقلی های اریک وور (eric wore) در بازاریابی شبکه ای

با قانونی شدن نتورک مارکتینگ و در کنار آن پیدایش بستر اینترنت ، نتورک مارکتینگ وارد فازی جدید گردید و به سرعت در میان شرکت های مختلف رواج پیدا کرد و هزاران شرکت فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند .

هم اکنون بیش از ۲ درصد مردم جهان این تجارت را شغل اصلی خود برگزیده اند .

تاریخچه بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) در ایران :

اما از همان ابتدا نتورک مارکتینگ به شکل صحیح آن وارد ایران نشد بلکه از این تجارت نوپا در ایران سوء استفاده های زیادی ابتدا گردید . طرح اولیه شرکت هایی که در ایران شروع به فعالیت کردند بازاریابی شبکه ای نبود بلکه آدم ربایی شبکه ای بود . به این معنا که انسانها محصول خاصی را بازاریابی نمی کردند بلکه صرفا پلن های درآمد زایی را می فروختند و اکثر شرکت های نتورک اصلا محصول واقعی و حقیقی نداشتند.

از سال ۷۹ ( سال ۲۰۰۰ میلادی) فعالیت شرکت گلد کوئست در کشور ایران آغاز گردید . رفته رفته رشد این شرکت با فریب مردم زیاد گردید . با افزایش رشد این شرکت ، شرکت های دیگری نیز پا به عرصه نهادند که نقطه مشترک تمامی آنها فعالت هرمی بود و محصول نقش چندانی در فعالیت های آنها نداشت . در واقع در این شرکت ها فقط پلن بود که فروخته می شد . هر از چند گاهی سیستم و شرکت جدیدی در ایران شکل می گرفت و پول عده زیادی به باد می رفت . از سال ۸۳ با افزایش شکایت های مردمی که در این شرکت ها متضرر شده بودند دولت شروع به تبلیغات منفی و نشان دادن ماهیت واقعی این شرکت ها نمود . پس از آن با برخورد هایی که بصورت نه چندان قوی با این شرکت ها انجام گرفت ، فعالیت های این شرکت ها بصورت محدودتر و مخفی تر ادامه یافت . لازم به ذکر است که تمامی این شرکت ها در ابتدا ادعای فعالیت بر اساس نتورک مارکتینگ واقعی و صحیح را می نمودند اما در ادامه به فعالیت هرمی خود می پرداختند . در ادامه در سال ۸۶ شرکت هایی همچون « سوئیس کش» پا به عرصه گذاشتند که دیگر عملا کارشان مانی گیم ( بازی با پول ) بود . در این سیستم ، بستر اینترنت در ایران بسیار به رشدشان کمک کرد . دولت در تمام این مدت در تلاش برای از بین بردن این شرکت ها بود اما مانند علف هرز با منحل شدن یک شرکت ، در کنارش شرکت دیگری سر برمی آورد . به مرور دولت متوجه شد که تنها راه مبارزه با فعالیت های هرمی و مانی گیم ، ایجاد یک بستر سالم و قانونی و شرعی برای فعالیت های نتورک مارکتینگ واقعی که محصول محور باشد است . بدین ترتیب اساسنامه ای در این زمینه تهیه گردید و به تصویب رسید . در این اساسنامه تلاش گردید تمامی ایرادات اقتصادی ، قانونی و شرعی برطرف گردد تا زمینه ساز نتورکی کاملا سالم در ایران شود . بدین ترتیب وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعلام کرد که تمامی شرکت هایی که تمایل به فعالیت در زمینه نتورک مارکتینگ دارند باید نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایند . از آن زمان تا کنون شرکت هایی موفق به اخذ مجوز گردیده اند و در حال فعالیت در این تجارت هستند . در بخش معرفی شرکت ها به آنها اشاره شده است .

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
سوءاستفاده از روابط صمیمانه در بازاریابی شبکه ای غیر اخلاقی است!

 

شرکت های دارای مجوز :

سردار منفرد با بیان اینکه برخی جوانان جویای کار و دارای تحصیلات دانشگاهی با تبلیغات وسوسه انگیز و واهی در دام دسیسه های هرمی قرار می گیرند، توصیه کرد: از شهروندان درخواست داریم به هر شرکتی که از طریق فضای مجازی مدعی قانونی بودن فعالیت خود با عنوان بازاریابی و … هستند، اعتماد نکنند بلکه حتماً از طریق سایت های ایران هشدار و سایت مرکز اصناف و امور بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت به آدرس: www.Easnaf.ir مراجعه و از قانونی بودن آن اطلاع حاصل نمایند.

 

در پایان به شما توصیه میکنم مقاله ی بازاریابی شبکه ای چیست ؟  ، مقاله ی تیم شما به کدام طرف نزدیک تر است؟! و مقاله ی حقایقی در مورد بازاریابی شبکه ای که شاید به مزاجتان خوش نیاید ! را نیز مطالعه کنید .

پست های مرتبط

13 دیدگاه در “تاریخچه بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ)”

  1. ناشناس

    سلام ممنون ازتوضیحاتتون بهترین شرکت شرکت مهلران باصدسال سابقه رسمی

  2. حسام سنا تراجا

    بعضی افراد شرکت هرمی رو با شرکت شبکه ای نتورک اشتباه میگیرند داداش تو ادعاتو نبر بالا ما از محصولات شرکت راضی هستیم براش تبلیغ میکنیم پورسانت بگیریم مشکلیه ؟یارو رو بردیم پرزنت میگفت من سال ۶۰ تو گلد کویست ۱۰ میلیون ضرر کردم خر بیار باقلا بار کم ۷۷ شرکت وارد ایران شده با ۳۰۰ هزار شروع کرد .

  3. ناشناس

    درشبکه بازاریابی چرخهای جلوبرنده معلول است چطورمیشود افراددراین شبکه بتوانند ازحداقل سود فروش منافع شوند درصورتی چرخهای آن ها در افراد زیر مجموعه فعال نباشد سودی نبرد و سود فروش نصیب لیدر ها شود این شبکه ها فقط برای کسب سود نامتعارف به افراد لیدر و بقیه تماشاچی و سوت زن هستند وبا تبلیغات بلند پروازی موجب ترغیب برخی افراد و ایجاد اختلاف در خانواده ها شده است لیدرها برطبل می کوبند خانواده ها برسر، قصه واهی موجب آشفتگی اعضا هرم جهت کسب سود و برآورده شدن رویای همراه با توهم شده است

    1. M.O

      این که شما میگی نتورک نیست

  4. طراحی هایپرمارکت

    بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم

    1. Just god

      مطمنی دررابطه با نتورک مارکتینگ بود وبسایت !!! برید خوب باراندازش کنین نتورکو بعد بیا بگو بهترین وبسایت خیلییی مسخرست شرکتای ویزیتوری کجاش نتورک مارکتینگه اخه با چی میخای با بازار جهانی رقابت کنین جریان ،جریان پرایدمونه از کیا کپی کرد هنوزم هنوزه بعد ۲۱سال همون چندکیلو آهن قراضه که هیچ استانداردی نداره با هزارتااسم غالب میکنه. برید اولا خوب رقابتو بدونید بعد از واردات محصولات از بلاروسو اونورآب جلوگیری کنین و بجای چای دمنوش ، دستمال کاغذی ، کرم های بی کیفیت یه محصول درست حسابی درست کنین تا بتونین حداقل تیری درتاریکی انداخته باشین بجای کلاه سر اینواون گذاشتن و ادعای کمک به تولید ملی خیییییلییی مسخرست شرکتای ایرانی ادعای نتورک مارکتینگ میکنن . لوگوهای بادران از اوبونتو بیز از امگاگلوبال ، الماس شرق که رسما یه کلاهبردار درجه یک با مدرک جعلی درجه یک مجوز بهش داده شده ! نکنه بااینا میخاین جهانی بشیم یا نتورک مارکتینگ کارکنین . برید همون کشکتونو بسابید بهتره چون دارید اسم یه شغل ۷۵ساله رو به گند میکشین آبروی هرچی تجارت الکترونیکی رو بردید افسوس هزارتاافسوس . امروزم کارکنین درامد داشته باشین چون جایی برای رقابت جهانی ندارید به اشباع هرچه زودتررسیدنتون امیدوارباشید .

      1. منظورتون از رقیب شرکت های بزرگ نتورک دنیاست دیگه درسته ؟
        مثلا amway یا Herbalife خوبه؟ شما به آمار های رسمی این شرکت های 75 ساله دقت کن بعد دم از پراید بزن ، بت نسازید از نتورک :

        تنها ۱۰ درصد بازاریابان شرکت amway (بزرگترین شرکت مبتنی بر بازاریابی شبکه‌ای جهان) در انگلستان موفق شده‌اند درآمدی کسب کنند.
        منبع: https://goo.gl/AQzQnU
        منبع: https://goo.gl/NmF19T
        تنها ۱۴ درصد از میان ۲٫۷ میلیون بازاریاب شبکه ای شرکت Herbalife توانسته‌اند درآمد بالای ۲۰ هزار دلار در سال داشته باشند که البته این درآمد در آمریکا یعنی چندین مرتبه زیر خط فقر زندگی. لازم به گفتن نیست ۹۳ درصد فروشندگان هیچ سودی از محل فروش دریافت نکرده‌اند.
        منبع: https://goo.gl/woqVX3
        درسال ۲۰۰۸ از ۳۳۰۰۰ فروشنده مورد بررسی از شرکت amway تنها ۹۰ نفر موفق به کسب درآمد در حد متوسط جامعه شده بودند؛ که نشان دهنده ۹۹٫۷ درصد عدم موفقیت است.
        منبع: https://goo.gl/AQzQnU
        منبع : https://goo.gl/ciLvyo
        در سال ۹۸ درآمد سالانه ۹۰ درصد از بازاریاب ها در امریکا از ۵۰۰۰ دلاردر سال کمتر بود که با درآمد حداقلی برای زندگی تفاوت فاحشی دارد.

        شما مقالات حقایقی در مورد بازاریابی شبکه ای که شاید به مزاجتان خوش نیاید و احتمال موفقیت در بازاریابی شبکه ای یا آینده درخشان تان را بخاطر بازاریاب شدن بر باد ندهید رو در سایت جست و جو کن بخون تا متوجه بشی کی باید تحقیق کنه.

        1. امید

          شما در‌بازاریابی‌شبکه ای‌ویزیتور‌نیستی بلکه محصولی که استفاده‌میکنی‌و‌ازش راضی هستی رو‌ به دیگران هم معرفی میکنی و در قبال معرفی سود میگیری
          بعد وقتی‌محصولی رو‌میخری و نتونی بفروشیش خوب مصرفش میکنی پس کجاش ضرر داره ؟
          بعد هم مگه هر کس میره کامپیوتر یاد میگیره میشه بیل گیتس که میگی فلان‌ درصد ‌سود ‌نکردند؟
          نابرده رنج گنج میسر نمی شود
          تا توی بطن کار نیستید الکی نظر ندید

          1. بزرگوار میشه توضیح بدین جلسات فان با شرط خرید ماهیانه توی شرکت ها چیه؟
            میشه به من بگی شرط خرید برای جلسات از کجا اومده؟
            این همه جنسی که هدر ها و لیدرها انبار کردن و زیر میدن تو بازار از کجا میاد؟
            ضمنا ما نمیگیم هرکی کامپیوتر یاد میگیره میشه بیل گیتس، ما میگیم احتمال موفقیت در نتورک 5 درصده، شما اینو تو پرزنت هاتون میگین؟
            اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست …

        2. مبین

          خب عزیزم اگه اینطوری حساب کنی از کل یک میلیون نفری که سالیانه کنکورشرکت میکنند در بهترین حالت حدود 30/000 نفر رشته هایی رو قبول میشن که بعد از تحصیل سر کادر برن (در بهترین حالت) یعنی حدودا 3 درصد
          خب الان 14 درصد خوبه یا بده بنظرت اونهم توی انگلستان 14درصده که اوضاع اقتصادیش خوبه مطمینا توی کشورهایی که فقیر هستند مثل ایران امارش خیلی بهتره
          لطفا با اطلاعات اظهارنظر کنید
          رابرت کیوساکی که بیکار نبوده راجع بهش کتاب نوشته

      2. مخمد هادی معطری

        معلومه واردی ولی همه رو نمیشه به یه دید نگاه کرد
        بیس و اصل کار در همه ی دنیا یک جوره
        و در کشور ایران نیست که فقط صحیح کار نمیشه در همه جا افرادی یافت میشن که درست کار نمیکنند
        و محصول هم که باید سیب سلامت و… بگیره
        پس مهم ترین وجه تمایز شرکت ها تیم وورک و اموزش و افراد متخص نتورکر با آموزش های صحیح در صدر هرم.

      3. محید09106506801

        من شرکت با محصول عالی دارم ارگانیک یونیک قابل پست تولید داخل درهرکشوری میتونی تولید کنی ///اینا که گفتم آیتم کمیته نظارت درسته

دیدگاه خود را بنویسید

معادله ی امنیتی *