ساده ترین روش تشخیص بازاریابی شبکه ای از هرمی های محصول دار

یکی از سیستم های کلاهبرداری که تاکنون به شکل های مختلفی فعالیت کرده است دسیسه هرمی یا همان پیرامیدهای ناسالم است. این طرح، بیشتر یک نوع بازی با پول است که درآن، افراد ترغیب می شوند که پولی بپردازند و وارد شبکه شوند و افراد دیگری را هم بیاورند تا بتوانند از ورود آنها پول دربیاورند. دسیسه هرمی از نظر ظاهری بسیار شبیه بازاریابی شبکه ای (یا همان نتورک یا MLM) است چون هر دو از روش پورسانت دهی چندسطحی یا همان هرمی استفاده می کنند. اصلی ترین تفاوت شان هم این است که دسیسه هرمی، محصول ندارد اما بازاریابی شبکه ای بر اساس فروش محصول یا خدمت بنا شده است. بنابراین تشخیص بازاریابی شبکه ای از دسیسه هرمی ساده است. اما شرکت هایی هرمی هستند که برای پنهان کردن کلاهبرداری شان، به ظاهر محصول هم می فروشند. به این طرح های کلاهبرداری، هرمی های محصول دار می گویند. این شرکت ها خودشان را کاملا شبیه MLM ها کرده اند. بسیاری از سازمانها در سرتاسر دنیا مخصوصا آمریکا روش هایی را برای تشخیص این سیستم های کلاهبرداری ارائه کرده اند اما عموما باز هم افراد دچار سردرگمی می شوند. ما در اینجا یک محک ساده و سریع برای تشخیص این سیستمها از MLM ها آورده ایم.

فرض کنید شما وارد شبکه یک شرکت شده‌اید و پس از یک سال تلاش، شبکه‌ای ۱۰۰۰ نفره ساخته‌اید و مقدار زیادی پورسانت دریافت کرده‌اید.

باز فرض‌کنید به شما بگویند از امروز هیچ‌کسی از سازمان ۱۰۰۰ نفری شما نباید عضوگیری کند. یعنی به شما اجازه هرکاری بدهند بجز عضوگیری. از امروز به بعد دو حالت می‌تواند برای شبکه شما رخ دهد:

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
فایل صوتی ماریا قادری به زبان فارسی- بازاریابی شبکه ای Part1

الف–  چون عضوگیری در شبکه شما وجود ندارد، پورسانت شما و افراد شبکه‌تان بلافاصله قطع می‌‌شود. در ضمن شرکت هم دیگر از سازمان شما سودی نمی‌کند.

ب– با اینکه عضوگیری در شبکه شما وجود ندارد اما باز هم شما و افراد شبکه‌تان پورسانت می‌گیرید و شرکت هم از سازمان شما سود می‌کند.

اگر حالت الف برای سازمان تان رخ دهد برایتان متأسفیم. چون شما در حال فعالیت در یک طرح پیرامیدی هستید. و شاید بهتر است بگوییم شما به‌صورت پیرامیدی ( هرمی ) فعالیت می‌کنید.

اما اگر حالت ب برای سازمانتان رخ دهد به شما تبریک می‌گوییم. چون شما در حال فعالیت به‌صورت MLM یا همان بازاریابی شبکه ای ( نتورک ) هستید.

حالت الف به این دلیل رخ می‌دهد که تقریباً همه ی سود سازمان های هرمی فقط ناشی از عضوگیری اعضای جدید است. در واقع در این سازمانها عموم افراد بخاطر طرح درآمدی و بازی پول وارد می شوند و علاقه ای به مصرف و فروش محصول ندارند. درصورتیکه حالت ب به این دلیل رخ می‌دهد که سود سازمانهای MLM ناشی از فروش محصولات به مشتریهای بیرون از شبکه و همچنین اعضای داخل شبکه است.

 

ویدیوی آموزشی بسیار عالی از علی بالازاده مدرس و مشاور بازاریابی شبکه ای

نتورک مارکتینگ یکی از تجارتهایی است که به دلیل وجود حیله گران دسیسه ی هرمی سالها از آن بدگویی شده است. متاسفانه طی یکی دو سال اخیر مجددا در حال پس رفت به بیست سال گذشته در این مسیر هستیم. اگر آگاهی جامعه را بالا ببریم ، اگر مردم آگاه شوند و به هر قیمتی حاضر نباشند در این سیستمها کار کنند ، قطعا ریشه ی این دسیسه ها خشک خواهد شد. شما بعد از مشاهده این فیلم ظرف کمتر از ۵ دقیقه می توانید دسیسه های هرمی را از نتورک تشخیص دهید.
شرکت هایی مثل تلفیق هنر ، تخفیفات ، ۱۰۰۰ خدمات و کلیه ی شرکت های ۱ بار خرید در دسته هرمی قرار میگیرند.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
هدف گذاری صحیح در بازاریابی شبکه ای

 

البته ناگفته نماند که بعضی از شرکتهای شبکه ای در طول فعالیت شان و بسته به لیدرهای فعال شان، مدام بین این دو حالت در نوسان اند. برای آشنایی بیشتر می توانید به مقاله «تیم شما به کدام طرف نزدیکتر است؟!» مراجعه نمایید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید و به این مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا :

بازدیدها: 624

پست های مرتبط

7 دیدگاه در “ساده ترین روش تشخیص بازاریابی شبکه ای از هرمی های محصول دار”

  1. […] دادستان کل کشور افزود: به دنبال فعالیت شدید شرکتهای هرمی شورای عالی امنیت ملی مصوب کرد نمونه های داخلی شرکت های […]

  2. […] ۳۰۰۰۶۰۸۲ اطمینان حاصل نمایید.پیشنهاد میکنم مقاله ساده ترین روش تشخیص بازاریابی شبکه ای از هرمی های محصول دار را نیز […]

  3. […] شبکه ای آگاهی ندارد، بازاریابی شبکه ای آ همان « پیرامید» است.دلیل اصلی این استنباط غلط، ساختار «هرمی» شکل یک […]

  4. به نقل از ایران هشدار شرکت بازاریابی شبکه ای غیرمجاز تلفیق و مینای خاتم هوشمند(تلفیق هنر) که مغایر با آیین نامه موضوع ماده ۸۷ قانون نظام صنفی و بدون کسب پروانه مبادرت به عضوگیری و پرداخت پورسانت چندسطحی می نمود توسط پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا پلمپ گردید.

  5. با سلام. از اون جایی که بررسی سیستم آی نوتی بیش از اینکه به مباحث بازاریابی شبکه ای مربوط باشد به حوزه فناوری اطلاعات مربوط است تصمیم گرفتم تا این سیستم رو مورد بررسی قرار بدم…

  6. مدتی است که شرکتی با نام تخفیفات یا همان ابر باشگاه اقتصادی تخفیفات در حال فعالیت است و سوالات و ابهامات زیادی را ایجاد کرده است. در این مقاله قصد . . .

دیدگاه خود را بنویسید

معادله ی امنیتی *