تاریخچه بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ)

تاریخچه بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) در دنیا :

اولین بار، یک شرکت دوچرخه سازی در روسیه از این ایده استفاده کرد و برنامه‌ای ترتیب داد که مشتریان با پرداخت ۱۰ روبل بجای ۵۰ روبل صاحب دوچرخه شوند اگر چهار مشتری دیگر نیز معرفی کنند؛ ولی فروش کمپانی بسرعت به اشباع رفت. در روسیه به آن شرکت بهمنی و در فرانسه به آن گلوله ی برفی لقب دادند و صد در صد تقلب و کلاهبرداری تلقی شد. از آن پس، سیاستمداران، اقتصاد دانان و جامعه شناسان زیادی بدنبال پیدا کردن راهی بودند که از این ایده به نفع همه استفاده کنند.

اولین کمپانی که بطور رسمی فعالیت بازاریابی شبکه ای را در سال ۱۹۳۰ آغاز کرد، کمپانی ویتامین کالیفرنیا بود که نام خود را در سال ۱۹۳۹ به نوترالایت تغییر داد و امروزه محصولات خود را از طریق کمپانی اموی به فروش می‌رساند

اَم‌وِی (به انگلیسی: Amway) مخفف (American Way) یک شرکت آمریکایی است که از تکنیک‌های بازاریابی شبکه‌ای استفاده می‌کند و مبادرت به فروش انواع محصولات شامل محصولات سلامتی، زیبایی و لوازم بهداشت در منزل می‌نماید. شرکت اموِی در سال ۱۹۵۹ توسط ج. ون اندل و ریچارد دیواس راه‌اندازی شد. طبق آمار معتبر در مورد این کمپانی گزارش فروش ۱۱/۸ میلیارد دلار آمریکا در سال منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳ (هفتمین سال پیاپی رشد شرکت) را دادند. خط تولید شرکت شامل محصولات بهداشت خانه، محصولات بهداشت فردی، جواهرات، لوازم الکترونیکی، مکمل‌های غذایی، تصفیه آب، تهویه هوا، لوازم آرایشی و بیمه است. در سال ۱۹۷۴ طرح این شرکت فعالیت هرمی شناخته شد و از ادامه فعالیت شرکت جلوگیری گردید . AmWay برای رفع اتهام از خودش در مدت ۴سال میلیونها دلار برای هزینه های قانونی پرداخت کرد . تا در نهایت در ۱۹۷۹ ، FTC (کمیسیون تجارت فدرال) رای داد که AmWay یک Pyramids نیست ، یعنی منافع آن از فروش محصولات حاصل می شود و در نتیجه FTC ،نتورک مارکتینگ را به عنوان یک سیستم توزیع قانونی و موثر معرفی کرد . اموی با رتبه ۱۱۴ در بین بزرگ‌ترین شرکت‌های خرده‌فروشی دنیا توسط دلویت در سال ۲۰۰۶ دسته‌بندی شد و با رتبه ۲۵ بین بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی در ایالات متحده توسط فوربرز در سال ۲۰۱۲ دسته بندی شد. در حال حاضر اموی در بیش از ۵۰ کشور دنیا نمایندگی و در بیش از ۸۰ کشور دنیا مشتری دارد .

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
فایل صوتی دکتر مجید معین با موضوع ضمیر ناخودآگاه

با قانونی شدن نتورک مارکتینگ و در کنار آن پیدایش بستر اینترنت ، نتورک مارکتینگ وارد فازی جدید گردید و به سرعت در میان شرکت های مختلف رواج پیدا کرد و هزاران شرکت فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند .

هم اکنون بیش از ۲ درصد مردم جهان این تجارت را شغل اصلی خود برگزیده اند .

تاریخچه بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) در ایران :

اما از همان ابتدا نتورک مارکتینگ به شکل صحیح آن وارد ایران نشد بلکه از این تجارت نوپا در ایران سوء استفاده های زیادی ابتدا گردید . طرح اولیه شرکت هایی که در ایران شروع به فعالیت کردند بازاریابی شبکه ای نبود بلکه آدم ربایی شبکه ای بود . به این معنا که انسانها محصول خاصی را بازاریابی نمی کردند بلکه صرفا پلن های درآمد زایی را می فروختند و اکثر شرکت های نتورک اصلا محصول واقعی و حقیقی نداشتند.

از سال ۷۹ ( سال ۲۰۰۰ میلادی) فعالیت شرکت گلد کوئست در کشور ایران آغاز گردید . رفته رفته رشد این شرکت با فریب مردم زیاد گردید . با افزایش رشد این شرکت ، شرکت های دیگری نیز پا به عرصه نهادند که نقطه مشترک تمامی آنها فعالت هرمی بود و محصول نقش چندانی در فعالیت های آنها نداشت . در واقع در این شرکت ها فقط پلن بود که فروخته می شد . هر از چند گاهی سیستم و شرکت جدیدی در ایران شکل می گرفت و پول عده زیادی به باد می رفت . از سال ۸۳ با افزایش شکایت های مردمی که در این شرکت ها متضرر شده بودند دولت شروع به تبلیغات منفی و نشان دادن ماهیت واقعی این شرکت ها نمود . پس از آن با برخورد هایی که بصورت نه چندان قوی با این شرکت ها انجام گرفت ، فعالیت های این شرکت ها بصورت محدودتر و مخفی تر ادامه یافت . لازم به ذکر است که تمامی این شرکت ها در ابتدا ادعای فعالیت بر اساس نتورک مارکتینگ واقعی و صحیح را می نمودند اما در ادامه به فعالیت هرمی خود می پرداختند . در ادامه در سال ۸۶ شرکت هایی همچون « سوئیس کش» پا به عرصه گذاشتند که دیگر عملا کارشان مانی گیم ( بازی با پول ) بود . در این سیستم ، بستر اینترنت در ایران بسیار به رشدشان کمک کرد . دولت در تمام این مدت در تلاش برای از بین بردن این شرکت ها بود اما مانند علف هرز با منحل شدن یک شرکت ، در کنارش شرکت دیگری سر برمی آورد . به مرور دولت متوجه شد که تنها راه مبارزه با فعالیت های هرمی و مانی گیم ، ایجاد یک بستر سالم و قانونی و شرعی برای فعالیت های نتورک مارکتینگ واقعی که محصول محور باشد است . بدین ترتیب اساسنامه ای در این زمینه تهیه گردید و به تصویب رسید . در این اساسنامه تلاش گردید تمامی ایرادات اقتصادی ، قانونی و شرعی برطرف گردد تا زمینه ساز نتورکی کاملا سالم در ایران شود . بدین ترتیب وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعلام کرد که تمامی شرکت هایی که تمایل به فعالیت در زمینه نتورک مارکتینگ دارند باید نسبت به اخذ مجوز اقدام نمایند . از آن زمان تا کنون شرکت هایی موفق به اخذ مجوز گردیده اند و در حال فعالیت در این تجارت هستند . در بخش معرفی شرکت ها به آنها اشاره شده است .

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
زندگی نامه دکتر الهام دریک بانوی ایرانی

 

شرکت های دارای مجوز :

سردار منفرد با بیان اینکه برخی جوانان جویای کار و دارای تحصیلات دانشگاهی با تبلیغات وسوسه انگیز و واهی در دام دسیسه های هرمی قرار می گیرند، توصیه کرد: از شهروندان درخواست داریم به هر شرکتی که از طریق فضای مجازی مدعی قانونی بودن فعالیت خود با عنوان بازاریابی و … هستند، اعتماد نکنند بلکه حتماً از طریق سایت های ایران هشدار و سایت مرکز اصناف و امور بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت به آدرس: www.Easnaf.ir مراجعه و از قانونی بودن آن اطلاع حاصل نمایند.

 

در پایان به شما توصیه میکنم مقاله ی تیم شما به کدام طرف نزدیک تر است؟! و مقاله ی حقایقی در مورد بازاریابی شبکه ای که شاید به مزاجتان خوش نیاید ! را نیز مطالعه کنید .

این مطلب چقدر مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید و به این مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا :

بازدیدها: 1769

پست های مرتبط

45 دیدگاه در “تاریخچه بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ)”

  1. […] آنها پول دربیاورند. دسیسه هرمی از نظر ظاهری بسیار شبیه بازاریابی شبکه ای (یا همان نتورک یا MLM) است چون هر دو از روش پورسانت دهی […]

  2. […] بازاریابی شبکه ای بادران گستران به مدیریت خانم موسوی و آدرس وب سایت […]

  3. […] ای به چند شرکت توسط وزارت صنعت معدن و تجارت، این تجارت ( بازاریابی شبکه ای) در کشور ما رو به رشد می باشد و شرکت ها برای جذب […]

  4. […] از تدریس ها و آموزش های ماریا به فارسی در بازاریابی شبکه ای . این رکوردینگ مربوط به مهرماه هست اولین سفر ماریا به […]

  5. آبجکشن من کسی رو ندارم که بیارم زیر مجموعم !

    […] پس مشکل اصلی این هست شخص نمیدونه میخواد چی کار کنه و بازاریابی شبکه ای (نتورک مارکتینگ) رو درک نکرده، چرا که اگه از قدرت نتورک […]

  6. […] کالا همواره از موضوعات مورد بحث در میان علاقه مندان به بازاریابی شبکه ای بوده است. ضوابط و شرایط تعیین شده جهت اجرای بازخرید، […]

  7. […] قسمتهایی از تدریس ها و آموزش های ماریا قادری به فارسی. این رکوردینگ مربوط به مهرماه هست اولین سفر ماریا به ایران و ملاقات با جمعی از بازاریابان شبکه ای. […]

  8. […] سلز از اساتید مسلم بازاریابی شبکه ای است و روش های او چراغ راه بسیاری از همکاران ما در سراسر […]

  9. […] زیادی در بازاریابی شبکه ای مبتلا مریضی حداقلی می باشند ارتباط مشخصی که خارج از […]

  10. بازاریابی شبکه ای یک کسب و کار طبیعی است - luxurynetworker

    […] یک تجارت طبیعی است. یک انسان به انسان دیگر کمک می کند. بازاریابی شبکه ای یک کسب و کار طبیعی است. لغت “طبیعی” یعنی: ساده و مفید و […]

  11. […] ۱۰ شرکت برتر بازاریابی شبکه ای سال ۲۰۱۴ (بر اساس فروش ۲۰۱۳) در تحلیل آماری ۱۰ شرکت برتر […]

  12. […] داشتن مهارت است. بسیاری از افراد علاقه مند به حرفه بازاریابی تصور می کنند برای ساختن کسب و کاری موفق باید سرمایه […]

  13. داستان های موفقیت و تأثیر آن در بازاریابی شبکه ای - luxurynetworker

    […] قابل درک کردن مسائل به خصوص در رابطه با محیط کاری بازاریابی شبکه ای که دائما در حال تغییر است، اولویت مهمی است. روایات، […]

  14. […] بازاریابی شبکه ای به عنوان یکی از بهترین روش ها برای فروش کالا و ارائه خدمات با انجام گفتگوی های شخص به شخص به منظور معرفی کالا و بدون نیاز به طرف سوم، برای هر دو طرف فروشنده و خریدار سود بیشتری دارد و هر دو طرف با صرف انرژی کمتر، هزینه کمتر و زمان کمتر سریع تر به اهداف خود دست می یابند. ملاقات شخص به شخص و یا چهره به چهره در ترغیب افراد به خرید بسیار مؤثر است. زیرا خریدار نیز این فرصت را دارد که محصول را از نزدیک ببیند و بتواند تمامی سؤالات خود را از فروشنده بپرسد؛ ارائه محصول از تولید به مصرف بدون وجود واسطه، از قیمت آن می کاهد. بعلاوه، معرفی محصول توسط فردی که آن را استفاده کرده و اعلام رضایت می کند، از هر مدل تبلیغاتی دیگر تأثیرگذارتر است. این روش در ایران در مقایسه با آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی عمر چندانی ندارد و جدید محسوب می شود و به همین دلیل تحلیل و بررسی آن با توجه به شرایط بومی و فرهنگی موجود می تواند در رشد سالم و ارتقای کیفیت آن تأثیرگذار باشد. آسیبی که این گزارش به دنبال بررسی آن است، جذب مشتری از طریق دادن وعده های غیر منطقی در ازای فروش کالا است. […]

دیدگاه خود را بنویسید

معادله ی امنیتی *