1. خانه
  2. >
  3. بلاگ
  4. >
  5. بازاریابی شبکه ای
  6. >
  7. احتمال موفقیت در بازاریابی...

احتمال موفقیت در بازاریابی شبکه ای

5/5 - (3 امتیاز)

جان تیلور دکترای تحقیق جامع و تجزیه و تحلیل طرح های درآمدزایی، بیش از ۴۰۰ شرکت مختلف mlm در کشورهای مختلف را مورد تحلیل قرار داده و در کتاب خود با نام “باید ها و نباید های mlm ” یافته های خود را بیان کرده است.

این روزها همه ما حداقل یک بار با افرادی که در حال فعالیت در بازاریابی شبکه ای هستند، برخورد کرده ایم و حداقل یک بار برای ما شرایط کار و نحوه فعالیت آنها، توضیح داده شده است. شاید در یک مهمانی حضور پیدا کرده اید یا اینکه با یکی از دوستان قدیمی به طور اتفاقی برخورد کرده اید که درباره این طرح ها به شما توضیح داده اند و این فکر به ذهنتان خطور کرده که شاید شما هم بتوانید با فعالیت در این حرفه، پول و زمان خود را به نحوی مدیریت کنید که ارزش افزوده پیدا کنند.

در ابتدا احتمالاً شما در مورد بازاریابی شبکه ای دیر باور هستید و به شرایط و مزایای آن باور ندارید. باید دقت کنید که برخی حرف و حدیث ها که در این حرفه زده می شود، بر اساس عدم آگاهی یا ابهامات افراد در مورد بازاریابی چند سطحی می باشد و به دلیلی ترس از دسیسه است. لازم است بدانید بر اساس اظهارات انجمن فروش مستقیم (DSA) تا کنون میلیون ها نفر در آمریکا شاغل در حرفه فروش مستقیم هستند و در سال ۲۰۱۵، موجب  ۳۶ میلیارد دلار رشد اقتصادی در آمریکا شده اند که آمار بسیار جالبی است.

بنابراین حقیقت در مورد mlm چیست؟ آیا واقعا می توانید در این حرفه درآمد کسب کنید؟ چقدر از زمان و پولتان را باید صرف کنید؟ احتمال موفقیت در mlm چقدر است؟

جان تیلور دکترای تحقیق جامع و تجزیه و تحلیل طرح های درآمدزایی، بیش از ۴۰۰ شرکت مختلف mlm در کشورهای مختلف را مورد تحلیل قرار داده و در کتاب خود با نام “باید ها و نباید های mlm ”  یافته های خود را بیان کرده است که در سایت FTC نیز منتشر شده است:

سود و زیان در MLM چگونه است؟

بر طبق یافته های جان تیلور:

• در سال اول فعالیت، حداقل ۵۰ درصد از افراد (بازاریابان) این کار را ترک می کنند.

• پس از ۵ سال فعالیت، حداقل ۹۰ درصد از بازاریابان شرکت را ترک می کنند.

• پس از ۱۰ سال، تنها افرادی که در بالای سطوح قرار دارند یا افرادی که نزدیک به سطوح بالا هستند، شرکت را ترک نمی کنند.

بنابراین می توان گفت تا ۱۰ سال فعالیت، حداقل ۹۵ درصد از افراد شرکت را ترک می کنند.

جان تیلور این آمار را با نرخ شکست در کسب و کارهای کوچک سنتی با استفاده از آمارهای سال ۲۰۰۸ مقایسه کرده است که در آنها ۴۴ درصد از کسب و کارهای کوچک سنتی پس از ۴ سال به موفقیت رسیده اند و ۳۱ درصد آنها حداقل پس از ۷ سال به موفقیت و سود رسیده اند. بنابراین تنها ۶۴ درصد از این کسب و کارها پس از ۱۰ سال شکست خورده اند.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
تیم شما به کدام طرف نزدیک تر است؟!

در آمریکا به دلیل اینکه صنعت MLM شکست های متوالی داشته است و برخی معیارهای دیگر، این شرکت ها واجد صلاحیت دریافت وام های SAB یا سایر برنامه های کمک مالی کسب و کارهای کوچک نیستند.

چه میزان پول و زمان صرف این حرفه می شود؟

برای یک شرکت فروش مستقیم که در آن تمرکز روی محصول و طرح سوددهی است، هزینه ها شامل هزینه STARTER KIT (جزوه و پک آموزشی)، هزینه بازاریابی، هزینه برگزاری همایش، هزینه اینترنت، تلفن، لوازم اداری، هزینه شعب و … حدود ۱۰۰۰ دلار در سال تخمین زده شده است.

آیا شرکت های MLM منتهی به شکست می شوند؟

شاید اطلاعات فوق شما را بترساند اما باید ادامه متن زیر را نیز بخوانید.

۱ . باید بگوئیم که MLM کم هزینه تر از فرصت های تجاری دیگر است. فرانشیز فرصت های تجاری در این حرفه بسیار مناسب است و افراد با سرمایه گذاری خود در این حرفه، می توانند به راحتی کار خود را در غالب مؤسس شرکت یا بازاریاب شرکت، آغاز کنند.

۲ . اغلب سرمایه گذاری کم افراد را تطمیع می کند تا بدون تحقیق وارد آن عرصه شوند. به همین دلیل اغلب افراد بدون کسب اطلاعات و تحقیق در زمینه، وارد این حرفه می شوند که این خود بزرگترین اشتباه آنهاست. برخی افراد دیگر صرفاً به دلیل اینکه یکی از اعضای خانواده یا دوستان وارد یک شرکت MLM شده اند، همان شرکت را انتخاب می کنند و خودشان در مورد محصول یا شرکت تحقیق نمی کنند. برخی دیگر از افراد، قرارداد همکاری و شرایط شرکت را مطالعه نمی کنند و بدون اطلاع از شرایط قرارداد، آن را امضا می کنند.

بسیاری از مبتدیان بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط یک لیدر یا دوست یا آشنا این حرفه را انتخاب کرده و متأسفانه در آن موفق نمی شوند؛ چرا که این اساسی ترین مشکل در بازاریابی شبکه ای است و حرف هایی که برای جذب بازاریاب در ابتدای امر زده می شود، با واقعیت بسیار متفاوت است و افرادی که صرفاً بر اساس حرف لیدر یا هر شخص دیگری وارد این عرصه می شوند، اغلب موفق نخواهند شد. بنابراین مشکل و یا شکست مربوط به سیستم بازاریابی شبکه ای نیست و مربوط به عدم آگاهی افراد است.

۳ . افراد MLM را راحت تر از حرفه های دیگر رها می کنند. به دلیل اینکه اغلب و در حالت فعالیت صحیح، نمایندگان فروش (بازاریابان) سرمایه کمی را برای ورود به این کار صرف می کنند و می توانند به راحتی از آن خارج شوند.

۴ . بسیاری از افراد با مشکل و دردسر مواجه می شوند زیرا در MLM بر طبق فعالیت صحیح حرکت نمی کنند. به دلایل بسیاری، کسب و کارهای MLM متفاوت از کسب و کارهای دیگر دیده می شوند و مانند یک کسب و کار سنتی نیستند. این مورد نیز از مشکلات این حرفه است. لازم است بدانید، فرقی نمی کند در چه حرفه ای فعالیت می کنید، در هر فعالیت تجاری اگر شما در بازار خرید و فروش و فعالیت مستمر نداشته باشید، درآمدی کسب نمی کنید و آن کار محکوم به شکست است.

پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید
توجیه یا فالو در بازاریابی شبکه ای! فالو به سبک عصر صنعت !

۵ . خود شما عامل موفقیت هستید نه شرایط و شرکت. درست همانند سایر قضایای زندگی، موفقیت یا شکست در این حرفه، مربوط به خود فرد است. مطمئنا شرکت های MLM نیز مانند دیگر کسب و کارها، مکانی برای موفقیت یا شکست است. موفقیت برای افرادی است که اصولی و بر اساس شناخت علایق و توانایی خود و البته با تحقیق وارد حرفه شده اند و شکست برای افرادی است که با وعده های اغواگرایانه وارد شده اند.

آیا می توانم به صورت فعالیت نیمه وقت در MLM موفق شوم؟

عوامل متعددی در موفقیت در MLM وجود دارد از جمله:

• هدف های شما: اگر علاوه بر داشتن هدف، شرکت مناسبی را انتخاب کنید و در آن به فعالیت اصولی و منطقی بپردازید، می توانید در MLM موفق شوید حتی با فعالیت نیمه وقت نیز به موفقیت خواهید رسید.

• شرکت مناسب: بسیاری از افراد با فریب و تطمیع در شرکت های غیر مجازی که خود را شرکتی قانونی معرفی می کنند، گرفتار می شوند زیرا بدون اینکه هیچ توجهی به محصول، شرکت، مجوزها و طرح درآمدی شرکت نمایند، وارد آن شده اند.

• اخلاق کاری: در هر کاری، می بایست اخلاق و اصول رعایت شود. MLM نیز از این اصول مستثنی نیست. صرفاً با رعایت موازین اخلاقی و اخلاق حرفه ای در آن موفق می شوید. اغواگری ممکن است برای مدت کوتاهی به کارتان بیاید اما در نهایت منجر به شکست می شود.

می توان نتیجه گرفت؛MLM  یک فرصت کسب و کاری برای هر کسی است که علاقمند و مستعد برای فروش محصول جهت کسب درآمد می باشد. بنابراین قبل از هر کاری دقت و بررسی کنید تا مطمئن شوید گرفتار کلاهبرداری شرکت های MLM نما نشده اید. همچنین در ابتدا بررسی کنید که آیا محصولات این شرکت را می توانید به فروش برسانید؟ به این نکته هم دقت داشته باشید که علاوه بر فروش شخصی، باید راهبر خوبی برای افرادی که توسط شما به این حرفه دعوت و معرفی می شوند، باشید. باید آنها را نیز به خوبی آموزش دهید تا بتوانند کالا را معرفی و بفروشند چرا که اگر افراد خوب آموزش نبینند، به راحتی پس از مدت کوتاهی از گروه و شرکت خارج می شوند.

 

در پایان به شما توصیه میکنم مقاله ی تیم شما به کدام طرف نزدیک تر است؟! و مقاله ی حقایقی در مورد بازاریابی شبکه ای که شاید به مزاجتان خوش نیاید ! را نیز مطالعه کنید .

 

منبع : ایران هشدار

پست های مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

معادله ی امنیتی *